Extra aflossing bij SNS is extreem lastig

Het mag een luxe-probleem zijn, maar het extra aflossen op een hypotheek is geen lolletje. Althans niet bij SNS in de Randstad....

REDACTIE GUIDO GOUDSMIT; BIJDRAGEN GEERT DEKKER EN ESTHER HANSEN LÖVE

Dezelfde dag nog gaat een mooie brief met het verzoek naar de Amsterdamse Herengracht, waarop een week of twee later het antwoord van SNS komt: het genoemde bedrag zal per 1 januari worden geïncasseerd van de Rabo-rekening van een van de twee hypotheekgevers waarvan elke maand de rente wordt betaald.

SNS kan het natuurlijk niet weten, maar op die Rabo-rekening staat lang niet voldoende geld. Nee, het geld staat op een rekening bij ABN Amro en die staat op naam van de andere hypotheekgever. Deze kan het geld niet overmaken naar de Rabo-rekening omdat de fiscus dat zou zien als een schenking waarover belasting moet worden betaald.

Opnieuw SNS gebeld waarop weer het advies een brief te schrijven. Twee weken later een bevestiging, het geld zou van de ABN Amro-rekening worden afgeschreven. Met een zucht van verlichting denkt de hypotheekgever dat het probleem uit de wereld is, tot een week later een nieuwe brief op de mat valt met identieke tekst, alleen een ander rekeningnummer: dat van de Rabobank.

Op hoge poten SNS gebeld die nu zo vriendelijk is telefonisch het juiste nummer op te nemen, voor een brief is het immers te laat, het is al eind december. Allervriendelijkst belooft de bankemployee dat het niet meer mis kan gaan.

Pas op 4 januari merkt de houder van de Rabobank-rekening dat hij geen geld kan opnemen. Hij staat rood en nogal fors ook. De ABN Amro-rekening van zijn partner vertoont evenwel een verontrustend surplus.

Met een rood hoofd SNS gebeld waar ze beloven onmiddellijk de verkeerde transactie terug te draaien en het af te lossen bedrag van de juiste rekening te incasseren. Inderdaad wordt per 3 januari het bedrag van de ABN Amro-rekening gehaald, het geld op de Raborekening teruggestort en komt het toch nog goed. Als dat zo makkelijk kan, waarvoor dan al die brieven en telefoontjes in november en december?

De directeur van SNS Bank Randstad legt uit dat elke hypotheek één tegenrekening heeft. Wil iemand aflossen van een andere rekening, dan moet er een 'eenmalig traject worden ingebracht' waardoor de kans op fouten groter wordt.

'Maar als er een menselijke fout gemaakt wordt en iemand vergeet een schakelaar om te zetten, dan krijg je dit soort uitermate vervelende dingen', aldus de directeur verontschuldigend.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden