Expert mist vangrails in ramptunnel

De Zwitserse tunnel waar bij een ongeluk 28 mensen zijn omgekomen, heeft volgens een Duitse expert meerdere ernstige gebreken. 'Met vangrails was het ongeluk waarschijnlijk beter afgelopen', zei ongevalsdeskundige Johannes Hübner van de internationale Touringcarorganisatie RDA vandaag.

olitieagenten staan woensdag bij basisschool 't Stekske in het Belgische Lommel. Beeld null
olitieagenten staan woensdag bij basisschool 't Stekske in het Belgische Lommel.

Expert mist vangrails in ramptunnel (2)
Na het eerste onderzoek van de foto's en berichten heeft de bus in een langgerekte bocht naar rechts met de voorbanden de stoeprand geraakt, aldus Hübner. Die rand is echter plots opgehouden. Zonder tegendruk van de stoeprand schoot de bus in de circa 50 meter lange inham.

'Voordat men kan bijsturen, zijn de eerste 15 à 20 meter al voorbij', zei Hübner. De chauffeur had nog wel bijgestuurd. Aan het einde van de inham is een massieve muur in een rechte hoek. Daar is de chauffeur met circa 50 kilometer per uur tegenaan gebotst, zo valt af te leiden uit de schade.

Volgens Hübner zouden er overal in de tunnel vangrails aangebracht moeten zijn. Bovendien mist hij na de inham een invoegstrook. 'Op zijn minst had er een dubbele vangrail moeten staan aan het begin en einde van de inham.'

De tunnel was in 2005 getest en goed bevonden.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden