Experiment

Het artikel 'Veilig Brommen' van Martijn van Calmthout (de Volkskrant, 22 januari) is mij uit het hart gegrepen. Door het drijven van Veilig Verkeer Nederland en de Eerste Nederlandse Fietsers Bond is per 15 december 1999 een levensgevaarlijke situatie ontstaan voor berijders van een normale niet-opgevoerde brommer....

Het begon indertijd met slecht onderhouden fietspaden in Den Haag, waardoor een bromfietser ten val kwam en overleed. Den Haag was art.12-gemeente en had geen geld voor het onderhoud. Derhalve kwam ineens het experiment, dat in bepaalde wijken (toevallig waar die bromfietser doodviel) bromfietsers van het fietspad op de rijbaan moesten gaan rijden. Nu zijn de straten in die wijken breed genoeg daarvoor en de kruispunten overzichtelijk. Kortom: het experiment slaagde, althans dat wordt beweerd.

Nu moeten brommers, ook die maar maximaal 40 km per uur kunnen, op de weg. De gevolgen: veel straten zijn versmald tot een krappe rijbaan, vanwege de aanleg van afzonderlijke paden voor fiets en bromfietsers. Er is geen plaats voor beiden en de langzame brommertjes worden weggedrukt. Brommers worden gedwongen tot dezelfde omrijd-routes als auto's. Door vertraging en filevorming ontstaat agressie en stress. Het is veelal onduidelijk waar men moet rijden. Soms moet de brommer op het fietspad en soms weer niet. Gevolg: veel uit- en invoegen. Soms enige malen per km. Wie geen zelfmoordneigingen koestert krijgt 70 gulden boete.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.