Existentiële keuzen

V isioenen van het hiernamaals, de altruïsmecoëfficient, buitenaards leven, Sartre's existentialisme en Frank Langella met een hap uit zijn gezicht: het gaat allemaal een even warrig als onontwarbaar verband aan in de derde speelfilm van fantast Richard Kelly (Donnie Darko). Cameron Diaz moest destijds het grote publiek trekken, maar al te enthousiast werd er niet gereageerd op deze metafysische sf-breinbreker. Diaz speelt de door geldzorgen geplaagde lerares Norma Lewis, die rond de kerstdagen van 1976 een geheimzinnig pakket op de deurmat vindt. Het is een soort knoppendoos, die weliswaar hol is, maar toch het leven van Norma, haar man Arthur en zoontje Walter voor altijd kan veranderen. Met een druk op de knop, zo legt de volgende dag de geheimzinnige meneer Steward (Langella) uit, verdienen Norma en Walter niet alleen 1 miljoen dollar, ze zorgen er ook nog eens voor dat ergens anders op de wereld iemand sterft. Blijven ze van de knop af, dan gebeurt er niets. Mag u raden welke keuze ze maken - en vervolgens bedenken of u hetzelfde zou doen.

Dat er door pers en publiek destijds tamelijk lauw op The Box werd gereageerd, is begrijpelijk: Kelly houdt de touwtjes niet strak genoeg in handen en herhaaldelijk dreigt The Box onopzettelijk komisch te worden. Toch komt Kelly een heel eind met zijn verfilming van Richard Mathesons korte verhaal Button, Button (1970) dat eerder al werd bewerkt tot een aflevering uit The Twilight Zone. Vooral het eerste uur, als er nog geen maffe toestanden met vloeibare teletijdmachines zijn geweest, jaagt hij met zijn sinistere, suggestieve beelden en creepy muziek de nodige rillingen over de rug. Soms kan een goed geplaatste figurant al eng zat zijn, zoals het bijzonder boosaardig ogende omaatje dat tijdens een feestje Arthur maar blijft aanstaren, of een druipend natte zonderling die door de tuin van de Lewises schuifelt. Ook is het alleraardigst hoe Kelly allerlei motieven, terug- en vooruitwijzingen door de plot strooit, zodat The Box op de beste momenten iets van een constant verdraaide kubus krijgt.

The Box (Richard Kelly, 2009) RTL 8, 20.30-22.45 uur

La piscine

(Jacques Deray, 1969) De sterke punten van deze zwoele, trage thriller worden al in de eerste beelden duidelijk: een jonge knappe Alain Delon verleidt een even jonge, stralende Romy Schneider tot een stoeipartij bij het zwembad. De riante villa in de buurt van Saint-Tropez is het perfecte decor voor een verhaal vol onderhuidse spanning. La piscine dankt zijn klassieke status vooral aan het charisma van de hoofdrolspelers. De aantrekkingskracht tussen Delon en Schneider, voormalige geliefden, is overduidelijk en de regie van Deray lijkt er vooral op gericht zijn sterren zo melancholiek en tragisch mogelijk te laten schitteren.

Arte, 14.00-16.00 uur

Briefgeheim

(Simone van Dusseldorp, 2010) Frisse variant op de vaste formule van de jeugddetective. In het beste deel van deze behoorlijk spannende update van Jan Terlouws gelijknamige jeugdroman uit 1973, moet Eva erachter zien te komen of haar vader wel de lieve man is waarvoor hij zich uitgeeft. Regisseur Van Dusseldorp haalt het beste uit haar drie jonge hoofdrolspelers. Ook wanneer alle kaarten op tafel liggen en de film wat inzakt, blijft het intelligent, mooi gefotografeerd amusement voor jong én oud.

Nederland 3, 15.30-16.50 uur

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden