NieuwsExcuses klm

Excuses KLM voor afsluiten wc in vliegtuig tegen verspreiding van coronavirus

KLM heeft excuses aangeboden voor het afsluiten van een wc aan boord van een vliegtuig, om de bemanning te beschermen tegen het coronavirus. Pijnlijk detail: alleen Koreaanse passagiers werden erop gewezen dat de wc niet toegankelijk was voor passagiers.

Een vliegtuig van KLM stijgt op van een startbaan van Schiphol. Beeld ANP XTRA

Twee Koreanen troffen maandag tijdens de vlucht van Amsterdam naar Seoul een papiertje aan op een van de vijf wc-deuren, waarop met pen in het Koreaans was geschreven: ‘Alleen toegankelijk voor bemanningsleden.’ Vreemd, dacht het tweetal, aangezien zeker de helft van de passagiers niet Koreaans was.

Engels vergeten

Toen ze verhaal gingen halen bij de KLM-crew, werd hen verteld dat de wc gesloten was voor passagiers om de bemanning te beschermen tegen het coronavirus. Op de vraag waarom de boodschap alleen in het Koreaans was geschreven, antwoordde een bemanningslid dat de staf was vergeten dit ook in het Engels te vermelden.

Daar namen de twee passagiers geen genoegen mee. ‘Is racisme nu ineens legaal geworden? Besloot het coronavirus om alleen het lichaam van Koreanen binnen te dringen?’, schreef een van hen op Twitter. ‘Namens mijn vriend eis ik excuses van KLM. (...) Niemand zou gediscrimineerd moeten worden omwille van zijn of haar ras, nationaliteit, sekse of wat dan ook.’

De racismeklacht denderde deze week over de Koreaanse sociale media. Sinds de verspreiding van het coronavirus merken veel Aziaten in het buitenland dat ze anders worden behandeld, omdat mensen bang zijn voor besmetting. ‘Dit is schandelijk, ik vlieg nooit met KLM’, twitterde iemand. ‘Hallo racisten van KLM, schaam jullie’, schreef een ander.

‘Ongelooflijk stomme fout’

Vrijdagochtend belegde de luchtvaartmaatschappij een persconferentie in een hotel in het centrum van Seoul, waar vier vertegenwoordigers van het bedrijf een diepe buiging maakten op een podium. De manager voor Zuid-Korea, Guillaume Glass, noemde het incident een ‘ongelooflijk stomme fout’ van een bemanningslid. ‘We nemen de beschuldiging dat we een deel van onze passagiers hebben gediscrimineerd erg serieus’, aldus Glass. ‘Dit was absoluut niet de intentie van de bemanning.’ KLM belooft intern onderzoek te doen en de ‘culturele sensitiviteit’ onder bemanningsleden te verbeteren.

In Zuid-Korea zijn tot dusver 28 mensen besmet geraakt met het virus, waarvan er 7 volledig zijn hersteld en ontslagen uit het ziekenhuis. De 21 andere patiënten zijn herstellende.

Verder lezen over de gevolgen van het nieuwe coronavirus? Het laatste nieuws en achtergronden verzamelen we voor u in dit dossier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden