Examen

Onder het kopje 'Examen garandeert dat diploma overal gelijk is' (Forum, 23 mei) beargumenteert Bert Groen waarom het centraal examen niet ingrijpend veranderd moet worden en de diploma's gelijk zijn....

Hengelo (OV) Joyce Browne (4 vwo)

Is het niet zo dat op de ene school de toetsen, die meetellen voor het examen, door de school zelf gemaakt worden en dus niet gelijk zijn aan de toetsen van andere scholen? Met als gevolg dat er een verschil zit in hetgeen getoetst wordt? Tevens is het zo dat de regeling met betrekking tot het herkansen van gemaakte toetsen door scholen zelf ingevuld kanworden. Op het moment, dat een scholier dus op een school zit waarbij hij of zij alle toetsen kan herkansen (inclusief de voldoendes), heeft die leerling meer kans om een hoger gemiddeld cijfer te halen dan leerlingen die geen toetsen mogen herkansen. Er is dus een grote diversiteit is in de 'waarde' van een bepaald cijfer.

Ook de zwaarte van toetsen is verschillend. Een vaksectie kan zelf aangeven hoe groot de toetsen worden en het gemiddelde (met het eindexamencijfer) wordt hierop gebaseerd. Als diploma's gelijk moeten worden, moet er niet zozeer gekeken worden naar het eindexamen, maar veel meer naar de verschillende regels die de scholen hanteren met betrekking tot de toetsen voorafgaand aan het examen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden