Examenresultaten te laag

De eindexamenresultaten op de kernvakken Nederlands, wiskunde en Engels zijn al een paar jaar aan het dalen. Sinds 2006 vertonen vooral in het vmbo, maar ook op havo en vwo, de gemiddelde cijfers van de leerlingen een dalende trend. Het ziet er niet naar uit dat die spoedig ombuigt.

ROBIN GERRITS

AMSTERDAM - Dit concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarverslag over 2009/2010, dat woensdag in Amsterdam in aanwezigheid van beide bewindslieden van Onderwijs werd gepresenteerd.

Voor het vak Nederlands daalde op zowel vmbo als vwo het gemiddelde eindexamencijfer van 6,4 in 2006 tot 6,1 in 2010. De onderwijsinspectie maakt zich hier zorgen over. 'Zeker omdat vanuit het vmbo veel leerlingen naar het speciaal onderwijs zijn gegaan en veel havo- en vwo-diploma's in het volwassenenonderwijs zijn behaald', zegt inspecteur-generaal Annette Roeters. 'Met die resultaten erbij zouden de gemiddelden dus nog lager zijn.'

Ze riep de besturen op het tij in deze 'zesjescultuur' te keren: minder lesuitval, meer bevoegde docenten voor de klas en ook tijdens de les meer ambitie.

Er zijn meer ontwikkelingen in het onderwijs die de inspectie zorgen baren. Juist de leerlingen met achterstanden, die goed onderwijs dus hard nodig hebben, blijken relatief vaak op zwakke of zeer zwakke scholen terecht te komen. Bijna eenvijfde van de lessen op middelbare scholen wordt gegeven door onbevoegde docenten en eenvijfde van de scholen biedt nog altijd te weinig lestijd aan.

Ook is de kwaliteit van de diploma's in met name het beroepsonderwijs niet overal genoeg gewaarborgd. Tussen scholen met vergelijkbare omstandigheden en leerlingen bestaan grote opbrengstverschillen.

Het inspectieverslag ziet zeker ook veel positieve tendensen. Zo behalen de leerlingen van basisscholen betere cijfers en blijkt het zogeheten opbrengstgericht werken goede resultaten op te leveren. Er zijn minder zwakke en zeer zwakke scholen. Maar ook hier geldt voor het voortgezet onderwijs een negatieve kanttekening: bij havo- en vwo-scholen steeg het aantal zwakke scholen wel.

Het onderwijs moet ambitieuzer, vindt Roeters, en daar ligt een taak voor de besturen. Die moeten schoolleiders en leerkrachten achter de vodden zitten. Niet om alleen maar te beantwoorden aan wat de inspectie vraagt, want dat zijn minimumeisen, nee, hoger inzetten.

Ook bij de leraar zelf is nog veel te winnen: de jongere beter begeleiden, de oudere docent beter leren inspelen op de verschillen in zijn klas, en leren controleren of dat wat hij wil overbrengen ook ergens landt.

Staatssecretaris Halbe Zijlstra komt binnenkort met een set maatregelen die de prestaties van leerkrachten moet verbeteren.

Om iets te doen aan het nog steeds te hoge aantal onbevoegde leerkrachten, kondigde Zijlstra een wetswijziging aan dat scholen dwingt een onbevoegde invalkracht na een jaar een bevoegdheid te laten halen. Ook werkt hij aan een beroepsregister voor leerkrachten, dat hen dwingt vakkennis op peil te houden.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden