Evil Dead verbaast en ontregelt ****

De uitvoering, in verrukkelijk hoog tempo geregisseerd, is te obsceen om zieltjes te winnen buiten de hechte schare horrorfans.


De beste horrorfilms laten zo veel mogelijk aan de verbeelding over. Ze gaan uit van de gedachte dat de echte gruwelen zich in het hoofd van de kijker afspelen. Evil Dead, alweer de tweede remake van de cultklassieker uit 1981 van Sam Raimi, doet precies het tegenovergestelde: de film toont juist zo veel mogelijk onsmakelijke bloederigheid op het witte doek, als voortzetting van de beruchte splatterhorrortraditie van Peter Jackson (Bad Taste, Braindead) en zombiefilmer George A. Romero (Dawn of the Dead).


Daarvoor neemt deze Evil Dead hetzelfde uitgangspunt als het voor zo'n 350 duizend dollar gemaakte origineel. Een groepje vrienden brengt een paar dagen door in een afgelegen, vervallen boshut, waar onderling gedoe (de trip is in dit geval opgezet om het gothic-achtige meisje Mia te laten afkicken van haar drugsverslaving) vlot plaatsmaakt voor iets veel groters. Door het voorlezen van teksten uit een oud boek, in mensenbloed geschreven, ontwaakt een stelletje ongrijpbare demonen dat de vrienden één voor één transformeert tot maniakaal-monsterlijke zombie-achtigen.


In handen van de uit Uruguay afkomstige debutant Fede Alvarez, die met zijn korte robotinvasiefilmpje Panic Attack! een stevige YouTubehit scoorde en zo zijn toegangskaartje tot de Amerikaanse filmtop verdiende, oogt dit als een even curieuze als opwindende kermisattractie.


Alsof hij, wetende dat Sam Raimi zijn eigen film al eens opnieuw maakte met een groter budget (Evil Dead II, 1987), het bestaansrecht van zijn film moest rechtvaardigen door met meer te komen dan een opeenstapeling van peperdure make-upeffecten.


Hij moet ook wel, want als er iets ontbreekt aan deze Evil Dead is het de charismatische hoofdrolspeler Bruce Campbell (hier producent), die van de oorspronkelijke films een uiterst originele vorm van slapsticksplatter maakte, als een soort Jim Carrey avant la lettre.


Alvarez' film is minder opgelegd lollig, zijn humor komt vooral voort uit een vergaande fascinatie voor creatief gebruik van alles wat maar in een blokhut voor handen is. Van spijkerpistool tot stanleymes, van een stuk gebroken glas tot injectienaald en van elektrisch keukenmes tot koevoet en uiteraard motorzaag (het voornaamste wapen van Campbell uit de vorige delen).


De uitvoering, in verrukkelijk hoog tempo geregisseerd, is vermoedelijk te obsceen om zieltjes te winnen buiten de hechte schare horrorliefhebbers, maar draagt wel bij aan een film die deels raakt aan de kern van wat film vermag. Evil Dead verbaast en ontregelt, juist door zijn primitieve shock and awe-tactiek - een heerlijke combinatie.


Regie Fede Alvarez


Met Jane Levy, Shiloh Fernandez, Lou Taylor Pucci, Jessica Lucas, Elizabeth Blackmore


In 40 zalen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden