Even geldstorten

NOG MAAR een paar jaar geleden vergde het enig doorzettingsvermogen om van een girorekening geld over te maken naar iemand met een bankrekening bij, bijvoorbeeld, ABN Amro....

Gelukkig is die omslachtige praktijk inmiddels voorbij. Postbank-klanten mogen tegenwoordig zelfs bij automaten van Fortis of ABN Amro pinnen (en omgekeerd), en de chipbetaalautomaten accepteren tegenwoordig zowel de chipknip (van de banken) als de chipper (van de Postbank). De introductie van de chipkaart ging in 1996 nog gepaard met de grootste bankenruzie in jaren. ING Postbank koos voor de eigen chipper en leefde lange tijd in onmin met de andere banken.

Maar het tekenen van de vrede wil nog niet zeggen dat er geen onbegrijpelijke barrières tussen bank en giro meer bestaan.

Neem het volgende voorval. Om snel een werkvisum aan te vragen voor de Verenigde Staten moet per aangetekende post het paspoort worden opgestuurd met een reçuutje waaruit blijkt dat de aanvrager 110 gulden heeft overgemaakt op het bankrekeningnummer van het Amerikaanse consulaat in Amsterdam.

Het lijkt makkelijk, maar dat blijkt een misverstand. Want hier steekt het aloude bank-giroprobleem weer de kop op. 'Helaas, u kunt hier alleen maar geld storten op een girorekening, níet op een bankrekening', zegt de baliemedewerkster resoluut. 'U moet even op zoek naar een bankfiliaal om het geld te storten.'

Dus naar een bankfiliaal, daar aansluiten in de rij, 110 gulden laten overmaken en tien gulden transactiekosten betalen. Om vijf gulden wisselgeld terug te geven (betaald is met een briefje van honderd en een van vijfentwintig) vist de bankbediende een sleutel uit haar broekzak om een ouderwets geldkistje te openen - zo'n kistje dat je bij een vereniging verwacht, niet bij een bank. Voor wie gewend is aan thuisbankieren, dateert zo'n bankkantoor welhaast uit het jaar nul.

Terug in de rij naar het postkantoor, waar het aangetekende poststuk met het bankreçu kan worden afgeleverd. Anderhalf uur zoet met een simpele transactie.

Het verbaast een woordvoerder van de Postbank niet echt dat het onmogelijk is op een postkantoor geld te storten op een bankrekening. 'Het kan niet vanwege interbancaire afspraken', is de verklaring. 'Wel had het postkantoor voor 25 gulden een spoedgiro kunnen voorstellen.' Maar dan moet je thuis wél eerst een eigen overschrijvingskaart halen - het postkantoor heeft daar geen formulieren voor beschikbaar.

De Postbank wijst op de reeks nieuwe diensten. Zo is vorige week Telfort 'M-bankieren' geïntroduceerd, om geldzaken af te handelen via de mobiele telefoon. Overboekingen kunnen overal worden gedaan. Zelfs halverwege de rij van het postkantoor.

Dit is deel acht van een serie over haast en onthaasten, efficiëntie en ondoelmatigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden