Evelyn Taocheng Wang wint Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2016

De verrassing was groot, toen juryvoorzitter Hanneke Groenteman de winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2016 uiteindelijk bekend maakte: Evelyn Taocheng Wang. De Chinese kunstenaar ontving de 10 duizend euro, ter beschikking gesteld door het BNG Cultuurfonds, tijdens een rechtstreeks uitzending van Kunstuur, vanuit de aula van het Stedelijk Museum Schiedam.

Evelyn Taocheng Wang, winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Beeld Ivo van der Bent

De Chinese kunstenaar, een zwart bolhoedje op, was er zelf ook behoorlijk door van de kaart. 'Mijn werk heeft toch zijn minder vrolijke kanten, soms zelfs wat gewelddadig. Het is persoonlijk en niet zo toegankelijk.'

Geen gemakkelijke kunstenaar, om de eenvoudige reden dat ze zich niet eenvoudig in één vakje laat plaatsen. Wel een kunstenaar die precies past in de sign of the times. Of zoals in het juryrapport te lezen viel, namelijk dat Wang 'hedendaagse vragen' aansnijdt: 'wat is je bestemming, wat is je plaats en kun je daar een draai aan geven?'.

Favoriet én outsider

Wang was favoriet én outsider, maar dat waren alle genomineerde kunstenaars. Wellicht was de uitkomst daarom zo verrassend: alle vijf genomineerden dit jaar waren behoorlijk aan elkaar gewaagd. Met de ambitieuze Alexis Blake die maar liefst al in het British Museum en Rijksmuseum haar performances liet uitvoeren. Jan Hoek, de grote publiekslieveling met zijn gefotografeerde reisverhalen over de Somalische 'piraten' aan de Golf van Aden. Anouk Kruithof die in het Museum of Modern Art al foto's had geëxposeerd. Jay Tan die wetenschap en kunst losjes met elkaar weet te combineren.
En Evelyn Taocheng Wang dus.

De 34-jarige Chinese komt van verre. Ze leerde in haar geboorteland op een traditionele en gedisciplineerde, maar onpersoonlijke manier schilderen. 'Verkapte propaganda', zei ze hierover tegenover de Volkskrant, eerder dit jaar. Vier jaar geleden verhuisde ze via Frankfurt naar Amsterdam, om er de postdoctorale kunstopleiding aan De Ateliers te volgen - en met teugen te genieten van een tot dan toe ongekende vrijheid.

Pummelos become yellow and thick, they become sweet and Succulent, een werk van Evelyn Taocheng Wang. Beeld Evelyn Taocheng Wang

'Heel dappere beslissingen'

Wang komt ook van verre gezien haar identiteit. Geboren als jongen, nu levend als vrouw. Ze werkte, als hoofdrolspeler in een kunstproject, zes maanden in een Amsterdamse massasalon waar ze zich elke dag ongerust maakte ontmaskerd en ontslagen te worden.

Het zal de reden zijn geweest dat de jury haar heeft gekarakteriseerd als een kunstenares die 'heel dappere beslissingen' neemt en 'in persoonlijk en geografisch opzicht een lange reis heeft ondernomen.'

De jury is er zich van bewust dat wat er gaat komen 'onvoorspelbaar' is. In hoeverre ze daar gelijk in gaat krijgen? Een ding staat in ieder geval vast: dat Museum De Hallen in Haarlem volgend jaar januari haar 'eerste museale solopresentatie' zal organiseren. Voorwaar iets om naar uit te zien.

Stem op de publieksprijs

Er is nog een prijs te vergeven: De Volkskrant Beeldende Kunst publieksprijs. Het werk van de vijf genomineerde beeldend kunstenaars is te zien in Stedelijk Museum Schiedam tot 22 januari, en stemmen kan hier. Stemt u analoog in Schiedam, dan telt uw stem dubbel. De publieksprijs wordt 14 januari uitgereikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden