EURO ?

De euro is een symbool van Europese integratie, zei president Wim Duisenberg van de Europese Centrale Bank bij de presentatie van het definitieve ontwerp....

Wim Duisenberg in de Volkskrant van 31 augustus: ' De euro is een symbool van eenheid en stabiliteit. (. . .) De realisatie van burgers dat ze zich thuisvoelen in Europa zal een van de belangrijkste effecten van de euro zijn.'

Loes van Borkulo, muntenhandelaar: 'Van mij hoeft die hele euro niet. Dat omrekenen is lastig en hartstikke veel werk. Vooral oudere mensen snappen er geen bal van. Die verschillende koppen op de munten vind ik ook geen goed idee. Het is wel leuk dat de euromunt tweekleurig is. Dat vinden de mensen prachtig.'

Joost Quant, marketingmanager van drukkerij Joh. Enschedé: 'Ik kan niets zeggen over de verzoenende werking van de euro. Het Nederlandse bankbiljet is typisch en kenmerkend, daar zijn we trots op. We zijn ook trots op de euro. Voor ons is het een uitdaging bankbiljetten te drukken voor Nederland en vier andere euro-landen, waaronder Luxemburg en Griekenland. De samenwerking met andere landen is leuk.'

Ramon Stalenhoef, copywriter bij reclamebureau Imagine: ' De slogan ''De euro. Ons geld'' past in een recente trend in de reclame: het beestje bij de naam noemen, zonder fraaie rijmpjes. De slogan zegt waar het op staat, maar ik vraag me wel af: wat willen ze mij vertellen? Dat de euro eraan komt, weten we wel. Ik heb begrepen dat de campagne in heel Europa gevoerd wordt. Misschien dat elders nog niet zo uitgebreid campagne is gevoerd.

Ik heb persoonlijk geen harmonieus gevoel bij de euro. Meer een weemoedig gevoel, dat de gulden ons gaat verlaten. Wij hebben de mooiste bankbiljetten ter wereld. De eurobiljetten vind ik lelijk, fletser en minder speels. De munt blinkt wel mooi.'

Hans Jacobi, conservator Het Koninklijk Penningkabinet: 'De euro brengt een sterke economische verbondenheid. De munteenheid helpt de vrede in Europa te bewaren. Maar de munt zelf is het toonbeeld van verdeeldheid. Het is toch te mal dat de munt per land verschillende keerzijden krijgt. Het is koudwatervrees van de ministers van Financiën. Voor verzamelaars zijn die verschillen overigens enig.'

Bruno Nienaber van Eijben, ontwierp de Nederlandse kant van de euromunt: 'Dat de munten een nationale kant hebben, is nog niet echt een symbool van eenheid. Het muntje dat wij krijgen, overstijgt wel het nationalistische gevoel, omdat ik de koningin heb afgebeeld in een heelal van sterretjes. Daardoor wordt ze een beetje de koningin van Europa. Maar we zullen ons nog tot in lengte van dagen Nederlander voelen. Europa geeft wel een nieuwe dynamiek, en het geld is daar een belangrijke uitdrukking van. Als je de portemonnee deelt, is er pas echt sprake van een huwelijk.'

Arjo Klamer, hoogleraar economie van kunst en cultuur: 'Het is wishful thinking. De euro kan ook een splijtzwam worden. We worden gedwongen nauwer samen te werken dan politiek en cultureel mogelijk is. Er zal enorme ruzie van komen. Het is een stap te ver voor Europa, we gaan dit niet waarmaken. Het is een wanhopig project, want het merendeel van de Europeanen wil er echt niet aan. Het wordt ons nu door de strot geduwd. Ze proberen Europa te verkopen als merk.

Waar de schoen vooral gaat wringen, is het gemeenschappelijke beleid naar buiten toe. Dat gaat nooit lukken, met zoveel kapiteins op één schip. Ook cultureel zijn er te veel verschillen tussen de Europeanen. Dan moet je niet trouwen, dan moet je gewoon goede vrienden blijven.'

Martijn Werdler, marktmanager verzamelaarsmarkt bij de Koninklijke Nederlandse Munt: 'Als producent van de euro denken wij er net zo over als Duisenberg. Persoonlijk vermoed ik dat niet iedereen gelukkig zal zijn met de Duitse euro met die adelaar erop. Ik denk dat er uiteindelijk wel één identieke euro zal komen. We zitten nu in een overgangsfase, zodat mensen niet het gevoel hebben met buitenlandse valuta te betalen.'

President Nout Wellink van De Nederlandse Bank: ' Ik ben er trots op dat de landen van het eurogebied en de Europese Centrale Bank erin geslaagd zijn zulke geavanceerde bankbiljetten te drukken. Ze maken een moderne, betrouwbare indruk. Iets van heimwee naar onze eigen biljetten begint nu al te verdwijnen.'

Een woordvoerder van De Nederlandse Bank: 'De campagne ''De euro wordt van ons allemaal'' van het Nationaal Forum voor de introductie van de euro blijft lopen naast de campagne van de ECB. De eerste is meer gedragsbeïnvloedend, en gaat ook over het inwisselen. De campagne van de ECB gaat over de echtheidskenmerken van de biljetten en het uiterlijk van de munten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden