Eurovisie Songfestival is onhandelbaar gedrocht

De brieven van 18 mei

De ingezonden brieven van woensdag 18 mei.

Douwe Bob tijdens de eerste generale repetitie voor de finale van het Eurovisie Songfestival Beeld anp

Brief van de dag: Songfestival is onhandelbaar gedrocht

Alle drukte en gedoe voorafgaand aan het Eurovisie Songfestival had ik succesvol kunnen vermijden. Wel had ik meegekregen dat ene Douwe Bob ons land vertegenwoordigde en dat stelde me gerust, want hoe de uitslag ook mocht uitvallen, zijn liedje had kwaliteit, hitparade-potentie en deze singer-songwriter kon nog zingen ook. Nederland hoefde zich nergens voor te schamen.

Zaterdagavond. Om later die week mee te kunnen praten bij het koffieapparaat zapte ik af en toe naar de tv-registratie en wat me vooral opviel was de massaliteit van het hele spektakel: krankzinnige mensenmassa's, veel herrie en heisa plus inhoudelijk nietszeggend gebabbel van commentatoren in een poging van niets tenminste nog íéts te maken.

Lees ik de volgende dag (Ten eerste, 14 mei) over de waarheid achter het liedjesfestijn. Blijken we met Oekraïne als winnaar (dubbeltongige tekst, zeer ouderwetse vorm en larmoyante vertolking) ook nog eens een fikse 'burenruzie' in huis gehaald te hebben.

Wat in 1956 begon als een muzikale wedstrijd tussen ons en de naaste buren (7 deelnemers) bleek ruim een halve eeuw later uitgedijd tot een onhandelbaar gedrocht. Aan jaargang 2016 deden 42 landen mee en lang niet allemaal Europees. Waar houdt deze schijnvertoning op?

Puck van der Meer, Purmerend

Max Verstappen

In uw verslag van de historische zege van Max Verstappen (Ten eerste, 17 mei) staat de volgende zin: 'Veel coureurs in de Formule 1 verdienen hun stoel met een zak geld. Verstappen behoort tot het selecte gezelschap dat op basis van talent een zitje krijgt.'

Dan vind ik de zege toch niet zo historisch, Max heeft dus gewonnen van een stel coureurs die niet geselecteerd zijn op talent, maar op hoeveel ze bereid zijn te betalen voor hun stoeltje. Leuke sport dat autoracen.

Jan Dirk van der Veer, Drachten

Kassa

Afgelopen week kocht ik bij de kringloopwinkel in Franeker een glazen karaf, er zat een stickertje op van 2,50 euro. Ik betaalde de vriendelijke kassamedewerkster, een al wat oudere dame, waarschijnlijk een vrijwilligster, met een briefje van 10 euro en zij gaf mij 17,50 terug, blijkbaar in de veronderstelling dat ik met een 20-eurobiljet had betaald.

Ik had toen 'kassa!' kunnen roepen, maar een blijkbaar aangeboren gevoel van eerlijkheid maakte dat ik haar erop wees dat ze me te veel terug wilde betalen. Het 10-eurobiljet kon ze weer in haar geldlade doen, wat mij een zeer goed gevoel gaf. Haar vermoedelijk ook.

Lizzy van der Ligt deed het in Parijs anders (Volkskrant Magazine, 14 mei). Zij wilde daar een paar idioot dure schoenen kopen, had zelf al gerekend op 500 euro, had die tien biljetten van 50 euro ook al in haar portemonnee klaarliggen, maar die domme verkoopster vergiste zich en Lizzy hoefde maar 220 euro te betalen: kassa!

Glimlachend gaf ze dat aardige meisje vijf van haar 50-eurobiljetten, kreeg ook nog drie tientjes terug en toen verliet Lizzy glimlachend de winkel. Kassa!

Tja. Bij die verkoopster klopte 's avonds de kas niet, ik denk eerlijk gezegd dat ze voor haar vergissing wel een aantal dagen voor niks heeft moeten werken. Het is maar net wat je 'kassa!' vindt.

Liuwe van der Meer, Mantgum

Dumoulin krijgt geen steun

Beseffen we eigenlijk wel dat we een grote wielrenner aan het verkwanselen zijn? Tom Dumoulin, iedere wielerliefhebber glimt van trots, maar ik ergerde me dood toen ik keek naar de bergrit in de Giro d'Italia. Niet aan Tom natuurlijk, want dat is een geweldenaar. Roze trui, etappewinst, de opmaat naar grote overwinningen. Er zit veel meer in, alleen niet op de manier zoals hij het nu alleen moet opknappen. Giant-Alpecin zal zich moeten versterken met ten minste twee klimmers. Want net als in de Ronde van Spanje in 2015 moet onze tempobeul het in Italië vrijwel zonder steun doen als het omhooggaat.

Hoe kun je ooit verwachten dat deze jongen met zo'n beperkte ploeg kans maakt om een grote ronde te winnen? Toen het bergop ging, trokken de ploegmaten van Valverde met die van Nibali flink door en Tom moest lossen. Hebben we eindelijk weer een geweldige renner, is zijn ploeg niet op klimsterkte.

Dick Bosveld, Rheden

'Hoe kun je ooit verwachten dat deze jongen met zo'n beperkte ploeg kans maakt om een grote ronde te winnen?' Beeld anp

De taal van Albert Heijn

Johan van Knegsel (Opinie & Debat, 14 mei) ergert zich eraan dat zo veel liedjes van het Songfestival in het Engels waren. Mijn ergernis ligt dichterbij: bij Albert Heijn. Daar heet roggebrood rye bread, havermout oats en meel flour, terwijl ik er nog nooit een Engelssprekende klant ben tegengekomen.

F.W. Steutel, Eindhoven

Vlees mag niet meer

Ik word moe van het feit dat een vleesliefhebber zich bijna niet meer als zodanig mag profileren.

In de brief van mevrouw Bakels (U pagina 14 mei) wordt gereageerd op het feit dat de schrijver van een recept een markt in Spanje beschrijft en het daarbij waagt de geslachte dieren te omschrijven als 'in volle glorie uitgestald'. Zoals een vegetariër watertandt bij een prachtige groente-uitstalling, kan een liefhebber van vlees een vleesuitstalling prijzen.

Vervolgens wordt de welbekende riedel afgedraaid over het effect dat vlees- en visconsumptie op de wereld heeft, gevolgd door een oproep om voortaan een minder zelfgenoegzame toon aan te slaan. Bij het lezen van zo'n brief bekruipt mij (als flexitariër) een enorme lust om een weiland in te rennen en een lammetje de strot af te bijten.

'Eten is stelling nemen, misschien zelfs wel voor een godsbeeld', besluit mevrouw Bakens. Ik verwijs haar graag naar de voedselketen. Waarin het mensdom door de evolutie een plek in de top is gaan innemen.

Muriel Borst, Lelystad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.