Nieuws Milieuschade

Europese Unie beperkt voor het eerst CO2-uitstoot van vrachtwagens

De Europese Commissie krijgt stevige kritiek op haar voorstel dat voor het eerst met wettelijke maatregelen de CO2-uitstoot van zware vrachtwagens en bussen aan banden legt. De auto- en truckfabrikanten spreken over onrealistisch zware eisen. Sommige lidstaten, waaronder Nederland, verwijten de Commissie juist gebrek aan ambitie.

Vrachtwagens op een parkeerplaats langs de snelweg bij Heeze. Foto Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Volgens de commissarissen Sefcovic (Energie-unie) en Cañete (Energie en Klimaat) geven de uiteenlopende reacties aan dat hun voorstel het juiste midden houdt. In de transportplannen die ze donderdag presenteerden wordt de CO2-uitstoot van zware vrachtwagens in twee stappen beperkt. In 2025 moeten nieuwe trucks gemiddeld 15 procent minder CO2 uitstoten dan in 2019, in 2030 wordt die eis aangescherpt tot minstens 30 procent minder uitstoot. Voor personenauto’s en kleine vrachtwagens gelden al langer emissie-eisen.

Het doel van de maatregelen is een ‘driedubbele nul’, zei Sefcovic: nul uitstoot, nul files, nul ongelukken. De transportsector in Europa geeft nu 11 miljoen mensen werk, levert 5 procent van het Europees bruto product en is verantwoordelijk voor een kwart van de CO2-uitstoot. Vrachtwagens zijn ook betrokken bij de verkeersongelukken die jaarlijks in de EU 25.300 mensenlevens eisen.

Volgens Sefcovic is het ‘hoog tijd’ dat ook zware vrachtwagens te maken krijgen met bindende CO2-eisen. Tot nog toe was dat vanwege technische problemen (trucks worden aangepast aan de wensen van de klant) en politieke druk niet het geval. ‘De VS, China en Canada hebben al wetgeving, wij kunnen niet achterblijven’, aldus Sefocvic. Hij wees erop dat waar andere industrieën hun CO2-uitstoot verminderen, die van de transportsector groeit.

Striktere eisen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) is niet tevreden. Hij zal tijdens het overleg met de EU-landen aandringen op striktere CO2-eisen. Volgens het kabinet is een reductie met 24 procent in 2025 en 40 procent in 2030 noodzakelijk om de beloften uit het klimaatakkoord van Parijs na te leven.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de grootste vervoersorganisatie, had zich al eerder achter deze zwaardere normen geschaard. Dat die nu in Europees verband lager uitvallen, vindt TLN ‘teleurstellend’. Aan de ander kant, stelt een woordvoerder, ‘we zijn ambitieus, maar ook realistisch’. Tegen al te zware normen is zwaar gelobbyd in Brussel door de fabrikanten van vrachtwagens en bussen. Die denken dat een reductie van slechts 7 procent in 2025 en 16 procent in 2030 het hoogst haalbare is. ‘Zeker omdat de productie van vrachtwagens die in 2025 verkocht worden, nu al aan de gang is’, aldus de Europese club van vrachtwagenfabrikanten Acea.

De Europese Commissie zegt dat de eis voor schonere motoren de prijs van een vrachtwagen gemiddeld 1.800 euro hoger laat uitvallen. Daar staat een besparing van 5.000 euro per jaar tegenover door het lagere dieselverbruik. Die besparing ziet TLN ook, maar de organisatie heeft wel een subsidieregeling bepleit die vervoerders en verladers in staat stelt hun wagenpark te vergroenen.

Milieudefensie vindt dat er wat verder moet worden gekeken naar alleen schonere motoren, zoals Brussel nu doet. ‘Je moet ook nagaan of je niet meer producten lokaal kunt maken, in plaats alles van hot naar her te slepen.’

Verbetering: In een eerdere versie van dit artikel stond dat Koos van Steenhoven de Staatssecretaris van Infrastructuur is. Dat klopt niet. Stientje van Veldhoven bekleedt deze portefeuille. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.