Europese Commissie houdt vast aan snel schonere diesels

De Europese Commissie eist dat de EU-landen dinsdag akkoord gaan met schonere motoren voor dieselauto's. Uitstel om de auto-industrie te beschermen wordt niet geduld, maakte Europees Commissaris Bienkowska (Interne Markt) maandagavond duidelijk na afloop van overleg met de Europese milieuministers.

Een slang die dieselmotor test. Beeld AFP
Een slang die dieselmotor test.Beeld AFP

Bienkowska voorspelde dat de lidstaten 'heel dicht' bij haar voorstel zullen blijven dat nieuwe modellen dieselwagens tot 2019 toestaat de EU-uitstootlimiet voor stikstofoxiden (NOx) met maximaal 60 procent te overschrijden. Lidstaten met een grote auto-industrie sturen aan op overschrijding van die limiet met 200 tot 300 procent tot 2019 of zelfs 2021.

De Duitse milieuminister Hendricks verklaarde maandagmiddag dat de diesels van Volkswagen, Audi, BMW en Fiat tot 2019 bijna 100 procent meer NOx dan de EU-norm (80 mg/km) mogen uitstoten. Daarna zou de overschrijding tot 40 procent beperkt moeten worden, 20 procent meer dan de Commissie voorstelt. De Franse minister Royal zei dat haar land het Commissievoorstel steunt, waarop haar topambtenaren echter driftig 'nee' begonnen te knikken.

Ruimere normen

Morgen komen de emissie-experts van de lidstaten in Brussel bijeen. Zij worden geacht een besluit te nemen over nieuwe uitstooteisen voor diesels. Die zijn nodig omdat de EU-landen in mei instemden met een realistischer meetmethode. Volgens deze meting (bij feitelijk rijgedrag) stoten diesels momenteel gemiddeld vier keer zo veel NOx uit als de Europese maximumnorm. De onthulling dat Volkswagen de uitstoot met verboden software verdoezelde, maakt de noodzaak van de strengere emissietest alleen maar duidelijker.

Onder druk van hun auto-industrie sturen Duitsland en Frankrijk aan op een overgangsperiode tot najaar 2019, waarin de norm met circa 200 procent overschreden mag worden. Italië wil een extra uitstoot tot 300 procent, Hongarije, Tsjechië en Slowakije zitten tussen de 200-300 procent, net als wordt gepropageerd door de vereniging van bedrijven die auto-onderdelen maken. Ook voor de periode na 2019 willen de autoproducerende landen ruimere normen dan de Commissie.

Nederland en Zweden zijn de enige landen die strengere eisen dan de Commissie bepleiten. Staatssecretaris Mansveld van Milieu - die de vergadering maandag overigens niet bijwoonde - wil vanaf 1 januari 2016 de schonere dieselmotoren (maximaal 20 procent meer NOx dan de norm) verplicht stellen.

Diplomaten benadrukken dat de opmerkingen van de milieuministers 'nog aan de zachte kant' zijn. 'Hun oordeelt zegt vaak niets over het feitelijke stemgedrag van de landen, waar de minister van Economische Zaken vaak de scepter zwaait.'

De Duitse minister Hendricks liet doorschemeren dat 'enkele weken uitstel' van een besluit misschien gewenst is 'om alle details nog eens goed op een rijtje te zetten'. Commissaris Bienkowska wijst dat af, zij meent dat de burger - geconfronteerd met het Volkswagenschandaal - daar niets van zou begrijpen. Ook de Groenen en sociaaldemocraten in het Europees Parlement zijn fel gekant tegen vertraging of afzwakking van het Commissieplan. Bienkowska wil desnoods een stemming door de experts afdwingen. Als die er niet uitkomen, moeten de ministers het besluit nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden