Europees Hof: luchtvaart moet CO2-uitstoot afkopen

Luchtvaartmaatschappijen die op Europa vliegen moeten vanaf 1 januari emissierechten kopen voor hun CO2-uitstoot. Het Europese Hof van Justitie wees bezwaren van de Amerikanen van de hand.

AMSTERDAM - Het hof oordeelt dat de Europese maatregel geen inbreuk maakt op internationale verdragen, die voorschrijven dat vliegtuigen van elke nationaliteit overal moeten kunnen landen. 'Een kristalheldere uitspraak', reageerde Europees klimaatcommissaris Connie Hedegaard.

Het pleit is hiermee echter nog niet beslecht. Hoewel Hedegaard zei te verwachten dat de Amerikanen, met hun gang naar de rechtbank, het rechterlijk oordeel ook zullen accepteren, is dat maar zeer de vraag.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel goedgekeurd waarin het luchtvaartmaatschappijen expliciet wordt verboden te gehoorzamen aan de Europese CO2-regels. Senaat en president moeten zich nog over het voorstel buigen. Maar de Amerikaanse minister Clinton (Buitenlandse Zaken) stuurde vorige week al een brief naar de Europese Commissie waarin zij vraagt 'de huidige koers te heroverwegen'. Zo niet, 'dan zijn we gedwongen maatregelen te nemen'. China heeft ook kritisch gereageerd.

Volgens de nieuwe wet, die op 1 januari ingaat, moeten alle vliegtuigen die Europese luchthavens aandoen emissierechten kopen voor een deel van hun CO2-uitstoot. In 2012 moeten ze 15 procent van de benodigde certificaten kopen en krijgen ze 85 procent gratis. Vanaf 2013 daalt dat gratis percentage, omdat de luchtvaart naar verwachting verder zal groeien. In 2020 zullen de luchtvaartmaatschappijen voor 35 procent van de benodigde emissierechten moeten betalen - tenzij ze zuiniger vliegtuigen aanschaffen.

De kosten voor de luchtvaartsector bedragen zo'n 500 miljoen euro in 2012 en 9 miljard in 2020, volgens Point Carbon, een denktank gespecialiseerd in de CO2-markten.

Een woordvoerder van KLM zegt dat het systeem de maatschappij volgend jaar 60 à 70 miljoen euro zal kosten. 'Dat wordt doorberekend aan de passagiers.' Hoe dat uitpakt is volgens haar nog niet te zeggen. Volgens de Europese Commissie zullen retourtickets tussen 4 en 24 euro duurder worden.

De maatregel is bedacht in 2008, toen de Europese autoriteiten signaleerden dat de CO2-uitstoot van het vliegverkeer in twee decennia was verdubbeld en dreigde te verdrievoudigen in 2020. De uitstoot van de meeste andere industriële sectoren is, ondanks de economische groei, min of meer constant gebleven.

De luchtvaart is in internationale klimaatverdragen, zoals Kyoto, altijd buiten schot gebleven. In ruil daarvoor beloofden de luchtvaartmaatschappijen zelf met reductieafspraken te komen. Toen die uitbleven besloot Europa unilateraal actie te ondernemen.

Toch is een vergelijk nog mogelijk. Met de Chinezen worden volgens een woordvoerder van Hedegaard nog steeds gesprekken gevoerd.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden