Europa straft misbruik steun aan luchtvaart

Brussel gaat boetes opleggen aan luchtvaartmaatschappijen uit de VS en andere landen buiten de Europese Unie die staatssteun misbruiken om goedkope vliegtickets aan te bieden....

De EU is de laatste jaren sterk opgetreden tegen staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, ook na de neergang door de aanslagen van 11 september vorig jaar. EU-commissaris De Palacio en EU-handelscommissaris Lamy stellen dat in buurlanden van de EU en de VS staatssteun sindsdien is misbruikt om via lage prijzen de Europese maatschappijen oneerlijke concurrentie aan te doen.

De commissie besloot dinsdag in Straatsburg tot de uitzonderlijke maatregel van boeteheffingen, omdat de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) niet voorzien in bemiddeling over de prijzen van vliegtickets. Het dagelijks bestuur van de EU verzekert dat de boetes, die pas worden opgelegd na klachten van de Europese maatschappijen, niet hoger zullen zijn dan de schade die Europese maatschappijen lijden. Onafhankelijk onderzoek moet de exacte omvang van die schade uitwijzen.

Ondanks de 5 miljard dollar steun verloren de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vorig jaar gezamenlijk 7 miljard dollar. Op zijn best zal zich pas in de tweede helft van 2003 weer een winstgevend kwartaal kunnen voordoen, zo heeft de Air Transport Association (ATA), het verbond van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, dinsdag laten weten.

Ook Europese maatschappijen schrijven rode cijfers. Voor het eerst in acht jaar leed Lufthansa vorig jaar verlies. De Duitse luchtvaartmaatschappij verloor in 2001 voor belastingen 754 miljoen euro. In 2000 werd nog een winst behaald van 1,2 miljard euro.

Afwaarderingen van ongeveer 500 miljoen euro, voorzieningen voor verliezen in de catering en een negatieve rentepost hebben de maatschappij op verlies gezet. Het bedrijfsresultaat was nog wel positief, maar met 20 miljoen euro wel een stuk lager dan de 1,04 miljard euro in 2000.

Ook Crossair, de opvolger van Swiss Air, sloot ondanks forse staatsteun het jaar met 213 miljoen euro negatief af. Bestuursvoorzitter Pieter Bouw (ex-KLM) gaat bij de Zwitsers jaarlijks 325 duizend euro verdienen. Doet hij het goed dan ontvangt hij een extra bonus van 163 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden