Europa en Azië nu ook ondergronds verbonden

Het Europese en Aziatische deel van Turkije zijn vanaf dinsdag ook ondergronds met elkaar verbonden door een spoortunnel onder de zeestraat Bosporus. Dan wordt in Istanbul de langverwachte tunnel Marmaray officieel geopend in het bijzijn van Turkse en Japanse regeringsleiders. De ceremonie wordt meteen aangegrepen om de stichting van de Turkse republiek 90 jaar geleden te vieren.

De Marmaray-tunnel in aanbouw. Beeld EPA

De treintunnel is een Turks-Japans megaproject waaraan sinds 2004-2005 wordt gebouwd en waarover de eerste ideeën 150 jaar geleden ontstonden. De tunnel zou in 2009 opgeleverd worden maar dat werd vertraagd toen na het begin van de graafwerkzaamheden belangrijke archeologische vondsten werden gedaan.

De tunnel is 13,6 kilometer lang - waarvan 1,4 kilometer onder water ligt - en bereikt op zijn diepste punt een diepte van 62 meter. Daarmee is het de diepste tunnel ter wereld, melden Turkse media. Per dag kan de tunnel ruim 1 miljoen treinpassagiers verstouwen. Het duurt ongeveer 4 minuten voordat de passagiers aan de andere kant van de Bosporus zijn. De tunnel moet het massale en vastgelopen verkeer in de miljoenenstad Istanbul voor een deel verlichten.

Turkije heeft al twee bruggen over de Bosporus die Europa en Azië met elkaar verbinden. De bouw van de derde is in mei begonnen. Er zijn ook plannen voor een autotunnel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden