Eurlings: filebestrijder of minister van Vertraging?

Komende weken is het erop of eronder voor de kilometerheffing. Minister Eurlings moet zijn wetsvoorstel openbaren.

Een vertraging hier, een uitstel daar. Inmiddels is wel duidelijk dat de kilometerheffing niet in 2011 wordt ingevoerd. Sterker, oktober 2014 wordt nu gezien als meest reële datum. Vlotjes loopt het niet met de beeldvorming rond het kroonjuweeltje van verkeersminister Camiel Eurlings.

Moderne zelfkastijding

Het kabinet heeft zich blind gestaard op ‘een irrealistische’ planning, zegt Guido van Woerkom, directeur van reizigersvereniging de ANWB. ‘Je moet je bij grote projecten niet zo vastleggen. Dat is gewoon moderne zelfkastijding. Je weet dat je problemen creëert.’

Komende weken is het erop of eronder voor de kilometerheffing. Eurlings moet zijn wetsvoorstel, dat het betalen per kilometer mogelijk maakt, binnenkort openbaren. Dan zal, twee jaar nadat het project met veel bombarie werd gelanceerd, duidelijk zijn hoe de heffing wordt geïntroduceerd.

Belangrijker nog, het prijskaartje wordt bekendgemaakt: hoeveel gaat de automobilist straks betalen? Een leger aan ambtenaren en communicatiestrategen breekt zich al maanden het hoofd over hoe ze die prijs een beetje lekker ‘weg kunnen zetten’. Of de prijs nu hoog of laag uitvalt, menig automobilist zal zich toch even op het achterhoofd krabben. ‘Betaal ik straks meer?’

Conservatief

‘De mens is nu eenmaal conservatief’, concludeerde het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) vorig jaar al in een psychologische verhandeling naar de acceptatie van de kilometerprijs. De angst voor verandering zou wel eens een flinke blokkade kunnen opwerpen. ‘Een positieve cirkel van media-aandacht’ zou dat probleem kunnen tackelen, aldus het KiM.

Maar de laatste twee jaar kwam vooral in het nieuws dat de invoeringsdatum wéér ietsje was opgeschoven. ‘Steeds weer die vertraging, dan krijgen mensen het gevoel: het zal er wel niet van komen, het zal wel te duur zijn’, zegt Van Woerkom van de ANWB. En juist alle grote projecten (de Betuweroute, de hogesnelheidslijn) leren volgens hem dat strakke planningen niet worden gehaald.

‘Om politieke redenen is de invoeringsdatum 2011 geworden.’ Terwijl, benadrukte hij, Paul Nouwen (de voorzitter van het platform dat het plan voor een kilometerheffing lanceerde) adviseerde te beginnen met heffen in 2012. ‘Op z’n vroegst. Met de irrealistische planning die nu ligt, geeft de minister zaken weg waarop de Kamer leuk kan schieten.’

Draagvlak

De oppositie (PVV, VVD, SP zijn fel tégen de kilometerheffing) laten dan ook geen kans onbenut om ‘filebestrijder’ Eurlings weg te zetten als ‘minister van Vertraging’. Eurlings benadrukt op zijn beurt dat ‘draagvlak’ essentieel is.

En dat draagvlak moet vooral komen vanuit de ANWB, met een kleine vier miljoen leden. ‘Het systeem moet eerlijk zijn’, zegt Van Woerkom daarover. ‘Conform de contouren van Nouwen.’ En dat betekent: betalen naar gebruik. Iemand die weinig rijdt, gaat straks minder betalen, want de vaste belastingen verdwijnen in een kilometerprijs.

De automobilist die veel rijdt, zal het echter wel voelen in de beurs. Aan Eurlings de taak om dát te verkopen. De grootste vraag zal komende tijd zijn: geeft de ANWB steun aan zijn wetsvoorstel.

Camiel Eurlings (ANP) Beeld
Camiel Eurlings (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden