EU-website beticht GeenStijl niet langer van het verspreiden van nepnieuws

Een EU-organisatie die tegenwicht moet bieden aan Russische propaganda, beticht GeenStijl niet langer van het verspreiden van nepnieuws. EUvsdisinfo heeft een een artikel van GeenStijl over Oekraïne, dat door deze organisatie was bestempeld als 'desinformatie', maandag van de eigen site verwijderd.

In het stuk werd president Porosjenko, rechts, bekritiseerd, Beeld AFP

Een woordvoerder van de taakgroep achter de website zei tegen de NOS dat het gewraakte artikel wegens 'een taalfout' was bestempeld als nepnieuws. Ook een stuk van The Post Online wordt om deze reden niet langer bestempeld als desinformatie.

De verwijdering van de website komt nadat GeenStijl had gedreigd met een rechtszaak tegen EUvsdisinfo. Volgens de site had GeenStijl in het artikel geschreven dat Oekraïne een 'erg corrupt en fascistisch land' is.

'Het artikel herhaalt oude desinformatie over het regime in Oekraïne', aldus de website van de EU. 'Er worden geen ondersteunende feiten gegeven.' De Nederlandse site wees de EU-organisatie erop dat in het artikel stond dat er een '(latente) fascistische politieke onderstroom' in het land was. 'Zo. De eerste slag is ons', reageerde GeenStijl maandag op de verwijdering van het artikel van de EU-site.

In totaal werden vijf Nederlandse publicaties in de afgelopen twee jaar bestempeld als 'desinformatie' door EUvsDisinfo. Vier publicaties bleken feitelijk gewoon te kloppen. Toch werden ze door de EU op de site geplaatst als voorbeelden van 'desinformatie'. Behalve GeenStijl en The PostOnline, doken ook De Gelderlander en NPO Radio 1 op in de database van de EU-factcheckers.

Juiste weergave

The Post Online belandde op de EU-site omdat een reportage over Oekraïne volgens de taakgroep 'louter bedoeld lijkt om het beeld van Oekraïne te verslechteren'.

De Gelderlander schreef, in een artikel over het MH17-onderzoek, dat de fabrikant van de Buk-raket de conclusies van het onderzoek niet deelde. Dit was echter een juiste weergave van het standpunt van de fabrikant. Radio 1 interviewde de Vlaamse onderzoeksjournalist Pieter Stockmans, wiens uitspraken over extreemrechtse militanten in Oekraïne aanleiding waren om het radio-item als 'desinformatie' te kwalificeren.

EU-factcheckers bestempelde Nederlandse publicaties als 'desinformatie'. Waar ging de ophef precies over? Lees deze vijf vragen en antwoorden van twee weken geleden terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.