Etter Kelder gaat De Pers onderuit schoffelen

Hoofdredacteur wilde hij er niet worden, maar voor wat tijdelijk advieswerk is hij wel te porren. ‘Uit vriendschap voor Marcel’....

Hoofdredacteur Ben Rogmans van De Pers benaderde Kelder voor zijn adviezen, maar krijgt diens voormalige artdirector Durk Hattink erbij. ‘Dat was een harde voorwaarde van mij. Het gaat niet alleen om wat voor verhalen je brengt, maar ook hóe je ze brengt. Fotografie, kleurgebruik, dat soort dingen’, zegt Kelder, die het hoogste ambt bij de krant van Boekhoorn destijds liet schieten omdat hij de krant ‘te basic en iets te veel Metro’ vond.

Volgens Kelder wordt zijn expertise ‘niet uit paniek of zo’ gevraagd, maar ruim vier maanden na het verschijnen van het eerste exemplaar heeft De Pers het verschil nog niet kunnen maken. Journalistiek zijn nog weinig potten gebroken en het aantal advertenties is beperkt, waaruit de concurrentie heeft berekend dat Boekhoorns krant ongeveer 60 duizend euro verlies maakt. Per dag.

De Pers is niet spraakmakend, stelt Kelder vast. ‘Oh ja, De Pers, zeggen mensen. Ze vinden hem best goed, maar zouden hem niet missen als hij er niet was. De krant roept ook geen emotie op. De Telegraaf, daar kun je je flink aan ergeren, de Volkskrant ook. De Pers heeft de wittebroodsweken gehad en in recordtempo een kwaliteits-freesheet uit de persen gestampt. Knap. Maar nu wordt het tijd een merk te bouwen, spraakmakend te worden. Als mijn oud-collega Eric Smit een schitterend verhaal heeft, pikt de rest van de media het niet of nauwelijks op. Dat is frustrerend, als je de wereld wilt veroveren. Misschien kan ik ze wat ideetjes aan de hand doen.’

De derde gratis krant van Nederland – na Metro en Spits en voor DAG – zit ondertussen niet stil. Als eerste gratis krant doet de De Pers een grootschalige proef met huis aan huisbezorging. Verder wordt gewerkt aan een zaterdageditie op Berliner-formaat, die in september in een oplage van minstens 250 duizend exemplaren moet verschijnen. Die De Pers op zaterdag wordt deze zomer getest in de horeca en op het strand en moet een mix worden van een krant en een magazine. ‘Met veel verhalen over mooie mensen en kunst’, zegt uitgever Cornelis van den Berg in het reclamevakblad Adformatie. ‘En veel rauwer en grootstedelijker dan de doordeweekse krant.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden