Esquire laat Heerma opboksen tegen De Niro

'Als iemand zich nu juist geen zorgen hoefde te maken over charisma en verpakking, dan was het Enneüs wel', schrijft René Zwaap in het maart-nummer van het echte-mannenblad Esquire over de 'totale restyling van het produkt-Heerma'....

'Man op z'n slechtst' sneert de redactie van Esquire boven het omslagartikel over Heerma - met een vette knipoog naar de Esquire-ondertitel 'Man op z'n best'.

De Nederlandse Esquire ging na een op alle fronten kwakkelend 1995 failliet en is overgenomen door Readers House bv i.o.. De nieuwe uitgever is Frank Kloppert, ook uitgever van de autoverkopers naar de mond pratende glossy Carros.

Over Esquire zei hij deze week in het vakblad Reclameweek dat 'het belangrijk is het blad wat meer toe te snijden op de specifiek Nederlandse man. Wat voor de adverteerder ook weer een stuk aantrekkelijker is. Tenslotte is de Nederlandse man moeilijk te bereiken'.

Dus meer Nederlandse artikelen in de licentie-uitgave van het Amerikaanse Hearst. Maar in het eerste de beste nummer zo'n Elsevier-cover met Heerma? Of is Enneüs soms zo aantrekkelijk voor adverteerders?

Esquire is het enige Nederlandse maandblad dat nog mee zou kunnen tellen op de mannenafdeling in de tijdschriftenkiosk. Waar Robert De Niro en Al Pacino het dezer dagen, net als in de bioscoop-hit Heat, tegen elkaar opnemen. Pacino staat op de laatste Amerikaanse Esquire, terwijl de boeventronie van De Niro de blik lokt naar de Britse Esquire.

Echte kerels, knappe kerels ook. Cover-kerels voor mannenbladen dus. Cover-girls werken ook: in hetzelfde rijtje staat Naomi Campbell op de Arena van maart en op de GQ wil Claudia Schiffer ons versieren. Een combinatie kan eveneens: het Amerikaanse Details heeft Quentin Tarantino op de omslag, met Juliette Lewis op zijn schouders. En daar moet Enneüs Heerma tegen opboksen?

In december 1993 vroeg het mediavakblad Adformatie Esquire naar de top- en flop-cover van dat jaar. De best verkochte Esquire had G.J. Dröge op de cover. Dat nummer won nipt van het nummer met Jan Cremer op de omslag, aldus toenmalig hoofdredacteur Gijs van de Westelaken.

'Een persoonlijkheid doet het goed op de omslag, maar helaas is het reservoir persoonlijkheden niet onuitputtelijk. Cremer en Dröge zijn wat dat betreft echte A-merken.'

We zijn benieuwd naar de losse verkoop van het Heerma-nummer. Aan het eind van het jaar horen we of hij het gewonnen heeft van de cover met CDA-kroonprins De Hoop Scheffer erop. Want is dat niet een echte cover-kerel voor een mannenblad?

Erwin Wijman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden