'Esneeuwbuitje' en weer staat alles stil

Reportage..

Van onze verslaggever Bart Jungmann

Net voor de spits, gisterochtend vroeg, viel in het westen een laagje van 5 0 centimeter sneeuw. Omdat het ook flink woei, spreekt Ron Wiersma van Meteo Consult niettemin van 'een blizzard-achtige situatie'.

Een blizzard? 'Anmehoela', zegt Riekus Spithorst, bestuurslid van reizigersorganisatie Rover. 'Gewoon Nederlands weertje, hoor. Een beetje sneeuw, een beetje wind en het staat meteen weer helemaal stil. Wat is er toch mis bij het spoor?'

Rover is de organisatie die namens treinreizigers spreekt en Spithorst doet dat het liefst in retorische vragen. 'Als het mis gaat, is het altijd de schuld van het weer. Maar als mijn dak lekt, kan de huisbaas toch ook niet zeggen dat het de schuld is van het weer?'

Heeft Riekus Spithorst gelijk? Is het inderdaad een schande dat gans het raderwerk meteen stil valt onder een laagje sneeuw?

Eric Drent van Prorail, dat het spoornet beheert, vraagt om enig begrip. Harde wind en plak sneeuw, veel slechter kun je het volgens hem niet treffen in Nederland. Met extra storingsploegen is er de hele nacht gemonitord, maar met zulk weer ontkom je er haast niet aan dat wissels vast vriezen en dan treedt dus het domino-effect op. 'Onze dienstregeling is heel ingenieus, maar daardoor ook enorm storingsgevoelig.' Vereenvoudiging van de dienstregeling is een oplossing en daaraan wordt volgens Drent ook hard gewerkt.

Volgens Kees Vogel spreekt het eigenlijk vanzelf, dat het raderwerk zo snel stil valt. Voor zijn pensionering was Vogel hoofd van de verkeersdienst van de KLPD. Toen hij in de jaren zestig begon met dat werk, waren rijkswegen nog uitzonderlijk. Nederland bestond uit tweebaanswegen en met de auto als massaproduct raakten die wegen terstond verstopt.

Vogel: 'In allerijl werden snelwegen aangelegd en nu heeft Nederland een van de dichtste netten ter wereld. Maar we zitten opnieuw tegen het plafond en ik zou zo gauw geen oplossing weten.' Markus van Tol van de ANWB: 'De enige oplossing is telewerken. Het grote probleem is dat alle Hiemstra's en Krollen nog zo hard kunnen waarschuwen, maar iedereen gaat gewoon de weg op.'

Maar het is ook een kwestie van voorbereiding, zegt cultureel attach. Kjarby van de Deense ambassade. Als de neerslag in Denemarken wit uitslaat, rukken de sneeuwruimers meteen uit om de autowegen berijdbaar te houden en krijgen de boeren een vergoeding als ze hetzelfde doen met het wegdek voor hun erf.

De vergelijking met Denemarken gaat niet op, zegt Martin van Maarseveen, hoogleraar verkeer en vervoer aan de Universiteit Twente. Het Deense autoverkeer is onvergelijkbaar met dat in Nederland. 'Wij zitten echt aan de top van onze capaciteit en dat heeft grote gevolgen. Als het slecht weer is, houden de mensen meer afstand en neemt de capaciteit van de weg af met 10 procent. Het onmiddellijke gevolg is dat de filevorming met 40 procent toeneemt.'

Maar moet gans het raderwerk stil vallen bij een beetje sneeuw ? 'Nee, als er adequater was gereageerd, zou het nooit zo uit de hand zijn gelopen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden