Ervaren bankier waakt over imago Rabobank

Het is geen gladde pr-jongen, de man die moet voorkomen dat de reputatie van de Rabobank nog meer schade lijdt.

Hij noemde zichzelf dinsdag oneerbiedig de satéprikker van de Rabobank - iemand die de verbinding moet vormen tussen alle functies bij de bank.

Gisteren werd bekend dat de 56-jarige Pim Mol directeur corporate affairs wordt bij de Rabobank. Hij moet binnen de bank waken over het imago van de bank naar buiten toe.

Mol is nu nog directeur private banking bij de bank. Volgens waarnemend bestuursvoorzitter Rinus Minderhoud zal hij zich 'primair gaan richten op reputatiemanagement', vanwege 'de zeer kritische houding van de samenleving tegenover de financiële sector'. Het is voor het eerst dat de Rabobank een dergelijke functionaris krijgt. De bank denkt daarmee de eerste in Nederland te zijn. Reden is het slechte imago dat de bank heeft gekregen vanwege het zogenoemde Libor-schandaal, dat de kop kostte van bestuursvoorzitter Piet Moerland en bestuurder Sipko Schat, het dopingschandaal bij de Rabowielerploeg en de onenigheid met de toezichthouder over de afhandeling van een aantal kredieten.

Mol zal desnoods de publiciteit moeten zoeken als daardoor groter onheil kan worden voorkomen. Hij zal de nieuwe functie combineren met die van voorzitter van de Interne Stuurgroep Klantbelang.

Mol is eerder een door de wol geverfde bankier dan een gladde pr-jongen. Na zijn studie economie begint hij in 1987 op het economisch bureau van de chique zakenbank Pierson, Heldring & Pierson. Na de fusie van Pierson met Mees & Hope wordt hij hoofd research in Parijs en daarna broker in Hongkong, waar hij de opkomst van de Aziatische financiële markten van dichtbij meemaakt. In 1995 komt hij in dienst bij private banking.

In 2008 stapt hij van Fortis over naar de Rabobank, vlak voordat de eerste omvalt. Daar krijgt hij de verantwoordelijkheid voor de privatebankingactiviteiten in Nederland. De taak die hij de laatste jaren vervult, betekent dat hij zich actiever moet opstellen tegenover de klant. De bank moet in het belang van de klant handelen voordat de klant daar zelf om vraagt. 'Als bankier moet je een zintuig hebben dat waarschuwt als het mis dreigt te gaan of als er kansen voor het grijpen liggen.'

Minderhoud wil dat de reputatiemanager het imago van de bank beschermt in een veranderd landschap met veel kritischer klanten, strengere regelgeving en digitalisering.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden