error

Opleiding Conservatorium Hilversum en Miami (een half jaar)...

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Speelde/speelt bij zo’n beetje alle Idols-achtige televisieprogramma’s, en o.a. Nick & Simon, Jan Smit, Jeroen van den Boom, Ruth Jacott, Wolter Kroes, Edsilia Rombley, Jasperina de Jong, Birgit Schuurman, Jan Akkerman, Danny de Munck, Bastiaan Ragas.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Verder Eigen studio in Zwolle voor cd-opnames en reclamemuziek, muziekschooldocent in Dronten.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
‘Het bestaan als veelgevraagd sessiedrummer is druk en heftig. Het gebeurt dat ik een dag in mijn studio commercials zit in te spelen, een invalklus heb bij zanger Jeroen van den Boom en ’s avonds een optreden heb met Nick en Simon. Dan zit ik wel op mijn tandvlees te spelen. Maar moet er dan echt iets af zijn, duik ik ’s nachts nog even mijn studio in. Als het gedaan moet worden, moet het gedaan worden. Ik heb het beloofd, ik krijg er voor betaald, en het is belangrijk voor mijn toekomstige werk. Je bent zo goed als je laatste klus, op basis van die prestatie word je gevraagd voor het volgende.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Je bent constant op pad. Televisieopnames ’s middags, ’s avonds optredens. Inmiddels heb ik een dag per week vrij kunnen maken om bij mijn twee kinderen te kunnen zijn. En gelukkig is mijn vrouw heel meegaand, die snapt dat het nu eenmaal veel tijd kost als je zoveel gevraagd wordt.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Ook ik heb wel eens een mindere dag, terwijl je dan toch voor weet ik hoeveel mensen moet spelen. De artiest bovendien een goed gevoel moet geven. De artiest en het publiek mogen absoluut niet merken dat ik een mindere dag heb, als dat het geval is. Zitten, spelen en goed blijven opletten. Maar dan zit ik na afloop bijna te knikkebollen achter het stuur, terug naar huis.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Als je in Nederland wilt leven van de muziek moet je óf een heel succesvolle eigen band hebben, óf bereid zijn alles aan te pakken en tot het uiterste te gaan als dat nodig is.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Een aantal van de redenen dat je gevraagd wordt, zijn vrij triviaal. Kom je afspraken na, kom op tijd, doe je werk goed. En betrouwbaarheid en loyaliteit, dat zijn de belangrijkste dingen in dit wereldje. Mensen moeten op je kunnen bouwen. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Niet voor niets is het sessiewereldje in Nederland wat drummers betreft heel klein. Er zijn er maar een paar die naast goed kunnen spelen ook die eigenschappen in huis hebben.

Marijn van den Berg (Vleuten, 1970)
Ik heb wel bewondering voor drummers die er bewust voor kiezen alleen muziek te maken die ze zelf te gek vinden. Die durven daar blijkbaar voor te kiezen. Maar ze zullen er niet van kunnen leven. Ik wel. En het is misschien niet heel erg uitdagend wat ik nu doe, maar tweeduizend keer de meest ingewikkelde drumpartij ter wereld gaat ook vervelen. Van kritiek op brooddrummers als ikzelf snap ik niets. Ik ben drummer. Ik krijg betaald als ik gewoon de maat houd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden