'Ernstige incidenten' tegen UberPop-chauffeurs

Zeker twee chauffeurs van de verboden taxidienst UberPop zijn onlangs in Amsterdam klemgereden en bedreigd. De politie spreekt van 'ernstige incidenten'. Volgens Uber heeft een groep gemaskerde mannen de chauffeurs ingesloten en bedreigd met boksbeugels en hamers. Onder de aanvallers zou een taxichauffeur zijn van Taxicentrale Amsterdam (TCA).

Demonstrerende taxichauffeurs lopen langs werkende collega's in het centrum van Den Haag vorige maand. Ze vinden dat de overheid harder moet optreden tegen de taxidienst UberPOPBeeld anp

Een van de UberPopchauffeurs werd vorige week dinsdagnacht klemgereden op de A10. Zijn belagers zouden vervolgens een boksbeugel tegen zijn keel hebben gehouden, terwijl anderen zijn banden lekprikten. De chauffeur heeft aangifte gedaan van het incident, bevestigt een woordvoerster van de politie.

Een week eerder is een andere Uber-Popchauffeur na een achtervolging in Amsterdam-West klemgereden en bedreigd. De politie heeft daarbij twee verdachten aangehouden en proces-verbaal opgesteld wegens roekeloos rijgedrag. Volgens Uber is een klein groepje taxichauffeurs verantwoordelijk voor de acties. TCA ontkent dat een van de aangesloten chauffeurs bij de incidenten aanwezig was.

De UberPoptaxi's - waarbij een particulier zonder de benodigde vergunningen ritjes aanbiedt in zijn eigen auto - zijn al langer een doorn in het oog van reguliere taxichauffeurs. Begin dit jaar verklaarde een groep chauffeurs in Amsterdam en Rotterdam de 'snorders van Uber' de oorlog. Sindsdien zijn meerdere UberPopchauffeurs in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam klemgereden en bedreigd. Volgens Uber hebben in Amsterdam vijf chauffeurs aangifte gedaan wegens bedreiging, geweld en vernieling, en zijn er nog drie aangiftes op komst.

Acties steeds harder

'De acties worden steeds harder en harder', zegt Adil Baker, een Rotterdamse chauffeur die een van de aanvoerders is van het verzet tegen het Amerikaanse taxibedrijf. 'We moeten toch iets? De politie en de politiek doen niets.'

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Vervoer) noemt het klemrijden van chauffeurs onacceptabel. De inspectie heeft volgens haar voldoende capaciteit om te handhaven. De staatssecretaris werkt op dit moment aan de evaluatie van de Taxiwet, die ze eind deze maand zal presenteren. Daarin komt ook Uber aan bod. Mansveld sluit niet uit dat de wet aangepast wordt om de particuliere taxi's toe te staan.

'Ik vind het spijtig dat er chauffeurs van Uber worden klemgereden', zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. 'Het is de verkeerde manier om frustratie te uiten, maar dat de chauffeurs boos zijn begrijp ik.' Volgens Andela is het steeds moeilijker de reguliere taxichauffeurs in toom te houden. 'De frustratie is groot.' Daarbij vindt hij dat ook Uber verantwoordelijkheid draagt voor de oplaaiende taxioorlog. 'Door koste wat kost door te gaan met een taxiconcept dat illegaal is, tarten ze de taxibranche.'

De branchevereniging roept Uber op de amateurtaxi's niet langer aan te bieden, in afwachting van de nieuwe Taxiwet. 'Ze hebben die wetsovertredingen niet nodig om een marktspeler te zijn.' Uber is absoluut niet van plan gehoor te geven aan die oproep, zegt woordvoerder Matthijs van Meerveld. 'We hopen dat de overheid ingrijpt. Geweld mag innovatie niet tegenhouden.'

Er was gisteren nog meer slecht nieuws voor Uber: de Verenigde Naties zien af van samenwerking met het bedrijf. Vorige week kondigde Uber nog trots aan dat het samen met de vrouwenorganisatie van VN in vijf jaar tijd wereldwijd een miljoen banen zou creëren voor vrouwelijke taxichauffeus. Vakbewegingen zagen echter niets in dat plan omdat chauffeurs bij Uber vaak niet meer dan het minimumloon verdienen. Die kritiek was voor de VN reden om de samenwerking op te zeggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden