Eric Vaarzon Morel

Voorstelling bestaat uit een originele combinatie van stemmen.

Aan onverbeterlijke flamencopuristen is de nieuwe theatervoorstelling van Eric Vaarzon Morel waarschijnlijk niet besteed, maar daardoor valt er voor vele anderen juist heel wat te genieten. Vaarzon Morel is een meester in het bedenken van spannende combinaties. In de opera El Greco de Toledo, waarmee hij in 2010 door het land trok, was dat de contrastwerking tussen de zorgvuldig opgeruwde stembanden van flamencozanger Carlos Denia Moreno en de gepolitoerde countertenor van Maarten Engeltjes.


Voor zijn muzikale hervertelling van het relaas van de dolende Spaanse edelman en zijn dienaar Sancho Panza bedacht Vaarzon Morel een volstrekt originele combi van stemmen. Naast de inmiddels vertrouwde Denia, die met verve de rol van Don Quichot vervult, werd voor die van Sancho Panza de bekende rapper Brownie Dutch aangetrokken. Deze ontpopte zich maandagavond in de Kleine Komedie als een man die zich moeiteloos staande hield tegenover het flamencospervuur van Denia.


De voorstelling begint enigszins fragmentarisch, met associatieve melodische lijnen zonder duidelijk herkenbare structuur, maar dat is illustratief voor het thema van het eerste van de drie delen, getiteld Sueño (de droom). Pas in het derde deel, Batalla (de strijd), raken de elementen op subtiele wijze met elkaar vervlochten. Wat begint met een verraderlijk simpel repetitief patroon uit de basklarinet van Maarten Ornstein, mondt uit in een aangrijpend lied. De uithaal waarmee Brownie de laatste noot uit zijn keel perste, liet een siddering door de zaal gaan en toverde bovendien een blik van pure verbazing op het gezicht van Denia.


In het derde deel van de voorstelling kregen alle uitvoerenden ook nog een keer de ruimte én de compositorische rugdekking om te schitteren als solist. Vooral Denia wist daarvan te profiteren met een inventieve improvisatie die de traditionele grenzen van de flamenco ver te buiten ging. Maar de verrassing die als klap op de vuurpijl moest dienen en dus tot het allerlaatst werd bewaard, was een minutenlange demonstratie van onnavolgbaar flitsend voetenwerk door flamencodanseres Raquela Ortega.


5 maart, Kleine Komedie, Amsterdam. Eric Vaarzon Morel: De nieuwe wereld van Don Quichot. Tournee t/m 29 maart. Kijk op vaarzonmorel.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden