Erger dan reclame is onverschillige reclame

Bla blabla bla blaa. Bla, bla blablabla bla blaa. Blaaabla bla, blabla bla bla. Zo begint een paginagrote krantenadvertentie van Iglo, met de kop 'Bla bla bla bla, bla bla bla!'....

Maar dan nog is een advertentie die bestaat uit duizend bla's, blaabla's en blaaa's een belediging voor de lezer. Elke krantenlezer heeft namelijk recht op leesbare tekst, ook al staat die in advertenties, en ook al is hij helemaal niet van plan die tekst te lezen. Zeker voor wie reclame als stoorzender beschouwt, is onleesbare reclame een doodzonde. Erger dan reclame is onverschillige reclame. Reclamemakers die niet eens meer moeite doen om de consument iets kant-en-klaars voor te schotelen in plaats van een rudimentaire schets, diskwalificeren zichzelf, zou je denken.

Nog een graadje erger is internetprovider Demon. In een advertentie in het Volkskrant Magazine van twee weken geleden bestaat Demon het om zijn mededelingen 'Geen aanbieding op ADSL!' en 'Geen korting op Flat Fee Internet via ISDN!' kracht bij te zetten met de zinsnede 'Geen gelul'. Hoe kan iemand zo onverschillig zijn over zijn eigen werk? Het bedrijf Demon over zijn eigen aanbieding en de door Demon ingehuurde reclamemakers over hun eigen reclametekst. Maak dan reclame die geen blabla of gelul is, zou je zeggen.

Maar er komt nog iets bij waardoor Demons uithaal ergernis wekt. Niemand valt over de woorden 'Geen gelul' in pakweg een kranteninterview of in een oudejaarsconference, maar in een advertentie, ongevraagd drukwerk immers, zijn ze aanstootgevend. Demons 'Geen gelul. Wel kwaliteit en service' is de pendant in print van het Postbus 51-televisiespotje tegen roken waarin een tiener zijn vader buiten westen slaat en vervolgens tegen de camera zegt: 'Maar ik rook niet.' Reclame voor zoet moet sinds jaar en dag worden getooid met een lafhartig tandenborsteltje, maar reclame met geweld mag zonder Kijkwijzer-pictogrammetje met vuistje en sterretje de bladen in en de buis op. Nu is de zinloze mep die het niet-rokende ventje zijn vader verkoopt, met wat goede wil nog uit te leggen als slapstickgeweld. Hetzelfde Tom-en-Jerry-geweld van de neerstortende kast waaronder John-de-manager in de Cup-a-Soup-commercial verpletterd wordt, de klapdeuren die dokter Bopp in een ander Cup-a-Soup-filmpje fijndrukken, de klap met de slurf van de Rolo-olifant en de schop tegen de schenen waarmee John West de grizzlybeer zijn zalm afhandig maakt. Maar 'Geen gelul' is een klap in het gezicht die pijn doet.

Demon wil met zijn 'Geen gelul' exact hetzelfde zeggen als supermarktketen C1000, die zich in zijn tv- en krantenreclame met droge mededelingen als 'Bij ons geen parapluservice', 'Bij ons geen spaarrekening', 'Geen service-ambassadeur', 'En geen toastjes met zalm om half tien 's ochtends' afzet tegen zijn hoog van de toren blazende concurrenten Konmar en Albert Heijn. Dat afzetten gebeurt openlijk en opmerkelijk hard voor zo'n overigens ingetogen winkelbedrijf. Maar het nuchtere C1000 kiest als dragende slagzin van zijn anticampagne voor het brave 'Geen fratsen'. 'Geen fratsen' betekent natuurlijk hetzelfde als 'Geen blabla'. Het blabla of, welja, het gelul van Konmar en Albert Heijn. Alleen zégt C1000 dat niet zo. Dat zegt gewoon dat het 'een supermarkt wil zijn zoals die ooit bedoeld is'. Zonder blabla of gelul eromheen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.