Eredivisie wordt almaar populairder

De eredivisie dit seizoen heeft op alle fronten de voorgaande twee edities verslagen. Niet alleen op het veld - nog niet eerder viel de beslissing op de laatste speeldag in een rechtstreeks duel tussen de nummers 1 en 2 - maar ook wat kijkcijfers betreft. Dit zegt de NOS.

Willem II-speler Maceo Rigters (L) in duel met NAC speler Kees Luijckx (R) zondag tijdens de voetbalwedstrijd Willem II - NAC op de slotdag van de eredivisie. Beeld anp

Uit cijfers van van Stichting KijkOnderzoek (SKO) en MediaOnderzoek & Advies (MO&A) van de NPO blijkt dat de uitzendingen van NOS Studio Sport op zaterdag- en zondagavond met de samenvattingen van de eredivisie en NOS Studio Voetbal hogere kijkcijfers scoorden dan de jaren ervoor.

NOS Studio Sport Eredivisie had een gemiddeld aantal kijkers van 1.565.000. Vorig seizoen waren dit nog 1.450.000 kijkers, en trok het seizoen een gemiddelde van 1.490.000 kijkers. Op de zondag trok NOS Studio Sport Eredivisie een gemiddeld aantal kijkers van 2.685.000, de voorgaande seizoenen hadden gemiddelden van 2.610.000 en 2.585.000 kijkers.

Live

Overigens zendt de NOS niet meer de hele wedstrijden live uit. Dit doet het digitale televisiekanaal Eredivisie Live sinds 2008. De zender is in handen van de eredivisieclubs zelf, omdat geen enkele landelijke aanbieder het bedrag bood dat deze clubs wilden ontvangen.

Gemiddeld 1,2 miljoen tv-kijkers keken gistermiddag naar de kampioenswedstrijd via die zender, zo meldde een woordvoerder van Eredivisie Live op basis van cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Hij spreekt van een record voor de digitale zender.

Thuis

'Dit is nog nooit voorgekomen. Tot nu toe was de best bekeken wedstrijd Feyenoord-VVV Venlo op 27 oktober vorig jaar, toen er 954.000 mensen keken.' Eredivisie Live had tijdens de wedstrijd een marktaandeel van 40 procent en dat is uitzonderlijk hoog voor een digitale zender.

Het kijkcijfer betreft alleen de kijkers die thuis, eventueel samen met anderen, de climax van de competitie op televisie zagen. Kijkers die de titelstrijd via de computer volgden of buitenshuis, in bijvoorbeeld een café, zijn hierin niet meegeteld.

Volg de Volkskrant op Twitter

Word vriend van de Volkskrant op Facebook

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.