Eredivisie laat sponsornaam los en wil meer geld

De clubs uit de hoogste klasse van het betaald voetbal zijn van mening dat de naam 'eredivisie' moet terugkeren. Tegelijkertijd vinden ze dat een eventuele sponsor minimaal 6,5 miljoen gulden op jaarbasis moet betalen....

Na de overeenkomst tussen de KNVB en KPN Telecom werd de naam van de eredivisie in officiële publicaties van de voetbalbond veranderd in KPN Telecom-competitie. Daarmee ging het Nederlandse betaald voetbal verder dan bijvoorbeeld het Engelse, dat ondanks de sponsoring van Carling de naam van de Premier League niet aan de sponsornaam heeft verbonden.

De NV Eredivisie wil de naam eredivisie zuiveren van commerciële invloeden en zegt dat de grote sponsors desondanks in de rij staan. In de wandelgangen circuleerde lange tijd de naam van UPC, dat zelfs bereid zou zijn 10 miljoen gulden te betalen voor een deal met de hoogste voetbalafdeling. Het bedrijf zelf spreekt dat bericht tegen.

In een interview met het Algemeen Dagblad zegt de nieuwe bestuursvoorzitter van KPN, Paul Smits, dat voor zijn concern de prijs van de eredivisiesponsoring te hoog is geworden. "De associatie met sport werkt sympathieverhogend, maar daarvoor zijn vele alternatieven denkbaar. We gaan zuinig om met ons geld', aldus Paul Smits. Hij zegt ook dat de reden van sponsoring in belangrijke mate te maken heeft gehad met het onderhouden van naamsreclame. Die mogelijkheid zal straks aanzienlijk kleiner zijn.

KPN Telecom en de NV Eredivisie zullen elkaar begin maart treffen in onderhandelingen over een nieuw contract. 'Ik zou het leuk vinden als het doorgaat, maar ik reken er niet op', aldus Smits.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.