Eredivisie in de plus

De Eredivisie is het grootste sportmarketingplatform van Nederland. Dat zei directeur Alex Tielbeke van de Eredivisie CV (ECV) woensdag in Zeist bij de presentatie van de eerste nieuwe Official Partner, supermarktketen Plus. Het concern gaat onder meer de befaamde voetbalplaatjesactie als voorganger én opvolger van concurrent Albert Heijn van nieuwe impulsen voorzien.

'Met twee andere Official Partners zijn we bijna rond en ook de gesprekken met de beoogde hoofdsponsor zijn vrijwel afgehandeld', liet Tielbeke weten. Hij wilde geen bedragen noemen die met de driejarige contracten zijn gemoeid. 'Maar we komen qua omzet hoger uit dan in het vorige sponsormodel, waarin we nog vier partners hadden. Onze nieuwe sponsors krijgen meer exclusiviteit op de markt.'

Tielbeke schetste de populariteit van het eredivisievoetbal met duizelingwekkende getallen: 'We trekken jaarlijks 200 miljoen kijkers bij de NOS, 70 miljoen bij Eredivisie Live, 12 miljoen luisteraars op de radio, 6 miljoen toeschouwers in de stadions en 300 miljoen internetgebruikers. Vooral de gemeenschap online stijgt flink door.'

Het aantal aansluitingen op betaalzender Eredivisie Live, deels eigendom van de achttien eredivisieclubs die verenigd zijn in de Eredivisie CV, is in het afgelopen seizoen met 100.000 gegroeid. Dat brengt het aantal abonnees op 565.000.

'We zitten daarmee min of meer op het niveau dat we een paar jaar geleden in gedachten hadden', gaf Tielbeke aan. 'Komend jaar hopen we opnieuw een kleine 100.000 kijkers te verwelkomen. Als we in dit tempo blijven groeien, komen we in 2013 aardig in de buurt van de 700.00 tot 800.000 aansluitingen waarop we mikten bij het begin van Eredivisie Live, in 2008.'

De ECV keert via een verdeelsleutel jaarlijks ongeveer 40 miljoen euro uit aan de achttien eredivisieclubs. 'Dat bedrag was vroeger met Talpa als rechtenhouder 15 tot 16 miljoen euro hoger', vertelde Tielbeke. 'Vooral met het NOS-contract betreffende de samenvattingen hebben we flink moeten inleveren. Die verbintenis loopt over twee jaar af. We hopen tegen die tijd op voldoende beweging in de markt om weer een lucratiever contract te kunnen afsluiten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden