Erasmusbrug kan niet tegen fikse bries

Een fikse bries en een slappe regenbui brengen de nieuwe Erasmusbrug in Rotterdam in de problemen. Omdat de tuien, de kabels waaraan de brug hangt, onheilspellend zwiepen, is de brug over de Nieuwe Maas maandag voor alle verkeer afgesloten....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Op de Willemskade zijn de Rotterdammers even niet zo trots op 'hun' brug. Een man of tien schuilt achter een transformatorhokje voor de regen. 'Het is goed mis', zegt een van de toeschouwers. De gigantische tuien bewegen langzaam heen en weer. Ze wijken naar schatting een paar decimeter uit. 'Vanochtend was het veel erger. Toen gingen die kabels wel een meter heen en weer', beweert een passerende parkeerwachter.

De brug werd twee maanden geleden bij de opening alom geroemd als een architectonisch en technisch hoogstandje. Het is de verbinding tussen het noordelijk deel van Rotterdam en het zuiden van de stad, met name de nieuwe wijk Kop van Zuid. 'Nou, we zijn er mooi klaar mee. We hebben een mooie brug, maar hij werkt niet', constateert een waarnemer op de Willemskade. Hij meent dat dit mankement in de havenstad harder aankomt dan het verlies met 7-2 van Feyenoord bij PSV.

Om half een maandagmiddag zetten agenten een rood-wit hekje op de rijbaan. De politie controleert bij de oprit naar de brug. Niemand mag naar de overkant, ook voetgangers niet. 'De brug is dicht vanwege de weersomstandigheden', zegt de agent officieel. 'Veel te gevaarlijk.' In oranje hesjes gehulde mannen van gemeentewerken binden de tuien met lange touwen vast.

Begin september opende koningin Beatrix de Erasmusbrug. Met een groot feest werd de symbolische eenwording van de stad luister bijgezet. Duizenden burgers ontbeten midden op de brug. Het mankement dat zich nu al aandient, is voor de deskundigen vooralsnog een raadsel. 'Mogelijk is de oorzaak een zodanige combinatie van harde wind en regen waardoor de tuien gaan trillen', meldt de gemeente Rotterdam.

'Er is geen gevaar voor de brug', luidt de verklaring. 'Het slingeren van de tuien en het beangstigend lawaai dat dat veroorzaakt, is hinderlijk voor het verkeer. Dat leidt automoblisten af en ze worden er bang van. De brug is uit voorzorg afgesloten', aldus de gemeente. Door de trilling van de tuien beweegt het natte wegdek licht en ontstaat mogelijk slipgevaar. Wanneer de brug weer opengaat, is onduidelijk.

De Erasmusbrug kostte 350 miljoen gulden. Hij is 808 meter lang en heeft één 139 meter hoge geknikte pyloon. De brug hangt aan de pyloon met twee keer een rij van zestien kabels, voortuien genaamd. Aan de andere kant van de pyloon zijn twee bundels van vier achtertuien bevestigd. Iedere tui bestaat uit een aantal losse staaldraden.

Het scheepvaartverkeer op de Nieuwe Maas ligt maandag korte tijd stil. Maar na een uur kunnen de schepen alweer onder de Erasmusbrug doorvaren. P. Rodenburg, hoofd van het bouwbureau Kop van Zuid, zegt dat er 'misschien sprake is van een rekenfout, maar de brug is toch in de laboratoria van boven naar beneden en van links naar rechts getest'.

Op het Amsterdamse kantoor van architect B. van Berkel dringt het nieuws over de Erasmusbrug snel door, maar hij wacht gespannen af: 'Wij blijven er vooralsnog buiten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden