'Er zitten heel schrijnende gevallen bij'

Aegon wil af van een van de financiële producten uit de tijd van de beurshausse. Directeur Peter Varenkamp probeert orde op zaken te stellen in het hoofdpijn-dossier....

Peter Varenkamp is lid van de directie van Aegon Nederland en sinds mei 2002 directeur bij Financiële Diensten. Bij deze vestiging in Leeuwarden spelen de problemen rondom Vermogensconcept - een ingewikkelde combinatie van aandelenlease en opties. Aegon haalde dit product in juli 2002 uit de markt, tot woede van de klanten die op dat moment volop aan het handelen waren met de aandelenpakketten.

Deze transacties leidden tot forse administratieve problemen bij Aegon, dat niet was ingesteld op frequente aandelenhandel. Het gevolg: verkeerde afrekeningen, niet-geïnde incasso's en adminstratieve overuren. De verzekeraar trekt nu 20 miljoen euro uit om haar klanten tegemoet te komen, maar stuit op problemen. Zo heeft Aegon gebrekkige informatie over de klanten, weet zij niet precies hoe het product verkocht is, en wil niet iedereen met de verzekeraar om de tafel. Genoeg te doen dus voor Varenkamp.

- Had u niet eerder moeten ingrijpen dan per juli 2002?

'Ik kende het dossier eerder niet, en werd onaangenaam verrast door de problemen. Het was beter geweest als ik eerder al op de hoogte was geweest. Ik heb daar wel eens shit over gezegd. Ik hoor nu van tussenpersonen dat er veel mondeling geregeld werd met Aegon. We proberen nu te achterhalen wat er allemaal is gebeurd.'

- Hoe kon de administratie van het product zo mislopen?

'Wij hebben de klanten op zeker moment de mogelijkheid geboden tegen lage kosten de pakketten te kopen en te verkopen. Het was niet de bedoeling dat zij dagelijks zouden gaan handelen. Toen de klanten ontdekten dat dit wel kon, is de administratie vastgelopen. Tel maar uit: het systeem van aandelenlease is helemaal niet ingericht op daghandel op de beurs. De incasso-afdeling en de back-office konden dit niet goed aan, met alle gevolgen van dien.'

- Zou het ook kunnen dat Aegon zelf de koersverschillen heeft bijgepast, zonder daadwerkelijk in de aandelen te handelen?

'Dat was niet de beleidslijn, maar ik sluit niet uit dat het om pragmatische redenen incidenteel is gebeurd. Als aan het eind van de dag de aandelen nog niet gekocht waren en de verkooporder was alweer binnen was, had het bijvoorbeeld geen zin meer om alsnog te kopen en verkopen.'

- Hoe nu verder?

'We incasseren sinds juli 2002 geen maandtermijnen meer en dat kost ons een hoop geld. We proberen van externe juristen duidelijkheid te krijgen over onze klanten en over hoe het product verkocht is. Want er zitten heel schrijnende gevallen tussen. Daarvan zeggen wij: dit had niet mogen gebeuren. Deze klanten krijgen hun inleg én aflossingen retour. Dat geldt echter zeker niet voor iedereen. Vermogensconcept is ook verkocht aan professionele klanten die precies wisten waar ze aan begonnen. Dat is een heel ander verhaal.'

- Is het lastig om de gedupeerde klanten rond de tafel te krijgen?

'Soms. We hebben nu met circa één derde van de klanten afspraken, één derde bellen we na, en één derde van het klantenbestand laat zich vertegenwoordigen door hun tussenpersoon. Ik snap dat best: de tussenpersonen hebben een lange relatie met een klant, terwijl Aegon altijd op de achtergrond bleef. Toch willen we graag iedereen persoonlijk spreken, want de lezing van een tussenpersoon over de advisering verschilt soms van die van de klant.'

- Het zijn bepaald niet de beste tijden voor de aanbieders van aandelenleaseproducten.

'Met aandelenlease is niets mis. Maar het zou iedereen die erbij betrokken is, wel helpen als de koersen flink zouden stijgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden