Column

'Er zijn maar twee soorten mensen: clowns en mensen die clowns haten'

Al vanaf 1 euro biedt Ticketveiling vakanties aan, zag columnist Johan Fretz. Op de advertentie stond een clown. 'Was er onderweg niemand die zei: dit doen we dus mooi niet, deze clown gaat ons niet verder helpen?'

Beeld anp

Ergens op een bedrijventerrein net buiten de stad trof ik vanmorgen een reclamebord aan met daarop een advertentie voor het bedrijf Ticketveiling. Vakanties, waarop je kunt bieden. De hoogste bieder mag naar het paradijs en als hij geluk heeft voor een prikkie, dat moet het idee zijn. 'Al vanaf 1 euro' stond er aanmoedigend bij. Nou een mooi systeem waar niks mis mee is, lijkt me zo. Wel is het daarbij denk ik van groot belang wat de bestemming is. Op het bewuste bord stond een foto van een kind dat geschminkt was als clown. Als clown? Ja als clown. Naast het feit dat deze afbeelding in de vroege ochtend een nog al angstaanjagende indruk op mij maakte, leek het me voor de potentiële Ticketveiling-klant nogal een deceptie.

Het bedrijf leek niet zozeer een ticket naar het paradijs aan te prijzen, nee, de deal was dus meer: voor 1 euro naar de hel. Een goede vriend van mij zei eens 'Eigenlijk zijn er maar twee soorten mensen: clowns en mensen die clowns haten.' Daarmee sloeg hij de spijker op z'n kop.

Misverstand
Het is een hardnekkig misverstand dat kinderen van clowns houden. Natuurlijk: we zijn allemaal opgegroeid met Clown Bassie, maar die ging in opdracht van justitie met zijn broer achter zware criminelen aan, zo iemand kun je nauwelijks nog een clown noemen. Voor de rest blijft een gezond mens het liefst zo ver mogelijk bij clowns vandaan. Laatst las ik dat ze proberen met clowns ouderen in verzorgingstehuizen een zorgeloze dag te bezorgen. Toen wist ik het zeker: later, als ze nog ouder zijn en zorg nodig hebben, neem ik mijn ouders zelf wel in huis om voor ze te zorgen. Alles om je dierbaren de nabijheid van een clown te besparen. Maar dat weten ze bij Ticketveiling toch ook wel?

De vraag luidt dus: welk reclamebureau heeft deze angstaanjagende afbeelding aan de CEO van Ticketveiling voorgelegd? Hoeveel mensen hebben deze advertentie onder ogen gekregen? Was er onderweg niemand die zei: dit doen we dus mooi niet, deze clown gaat ons niet verder helpen? Of zijn er wel degelijk mensen die denken: verrek, ik loop hier nu dan wel op een bedrijventerrein in Noord-Holland, vanaf 1 euro zou ik dus ook al op een plek kunnen zijn vol clowns?

Hollandse kust
Waarom toch niet gewoon een foto van een wonderschoon tafereel, iets om werkelijk naar uit te kijken, iets waar je wel meer dan een euro aan wilt besteden? Ik bedoel niet eens zozeer een afbeelding van verre stranden aan stille oceanen. Het kan dichterbij huis. Afgelopen weekend was ik aan de Hollandse kust. Er hing geen vuiltje aan de lucht, door niemand werd er over iets geklaagd, van enige opinie was geen sprake.

Dat zulke paradijselijke taferelen zich in eigen land kunnen afspelen zodra het oneindige wolkenvocht eindelijk eens een zomer lang plaatsmaakt voor lome hitte: die ontdekking stemde iedereen zeldzaam zorgeloos en tevreden. Wat daarbij natuurlijk bovenal hielp was dat er op het hele strand geen clown viel te bekennen.

Johan Fretz is cabaretier en schrijver.

 
We zijn allemaal opgegroeid met Clown Bassie, maar die ging in opdracht van justitie met zijn broer achter zware criminelen aan, zo iemand kun je nauwelijks nog een clown noemen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden