Er zijn allerlei soorten rijders: hoe gaat een computer daar straks mee om?

Hoe moeilijk kan het zijn

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: rijgedrag.

Foto de Volkskrant

Het rijgedrag van auto's zit hem niet alleen in motorvermogen en wegligging, maar, getuige de capriolen van menig Peugootje 109 of Volkswagen Up, zeker ook in het rijgedrag van de bestuurder. Zo zijn er de 'sportieve' rijders, maar ook de relax-en-kletsrijders die al keuvelend en langzaam rijdend de middenbaan bezet houden en natuurlijk de passief-agressieve 'ik houd me netjes aan de regels en jij dus ook, vriend'-rijders.

Maar dat is als rijden mensenwerk is. Als ik mijn ouderwetse cruisecontrol aanzet (ouderwets omdat hij niet 'adaptive' is, niet automatisch afstand houdt van voorliggers), rijd ik vaak ongemerkt te dicht door tot vlak achter mijn voorliggers, omdat ik, als ik nog niet naar een andere baan kan, die cruisecontrol niet wil uitzetten. En dat kan nogal agressief overkomen: een auto die doorrijdt tot vlak achter je en dan pas afremt. Dus alleen al het aanzetten van mijn simpele cruisecontrol geeft mijn rijgedrag een ander karakter.

En straks wordt onze auto geheel bestuurd door een computer. Een interessante vraag is dan: hoe gaan die computers zich gedragen en gaan daarin verschillen zijn? Kun je straks in de showroom kiezen voor een auto waarvan je weet dat die automatisch helemaal doorrijdt tot het einde van de invoegstrook om dan op het laatste moment in een - net groot genoeg - gaatje te duiken? Of kun je straks zitten met een exemplaar dat altijd net te veel ruimte laat tussen jou en je voorganger en dat er dan weer andere wijsneuzerige zelfrijdende auto's zijn die dat interpreteren als genoeg ruimte om in te voegen?

Tekst gaat door onder afbeelding.

Foto de Volkskrant

Om een soort programmeeroorlog in 'handig' gedrag voor zelfrijdende auto's te voorkomen zullen we standaarden moeten ontwikkelen voor het rijgedrag van zelfrijdende auto's. Willen we dan toch nog het karakter van de eigenaar tot uitdrukking laten komen in het rijgedrag kunnen we een knop introduceren die instelt hoe goed jouw auto zich aan die standaarden houdt, met standen als 'beleefd', 'ontspannen', 'sportief' en 'dikke leasebak van de zaak, broodje etend, ondertussen append en denkend dat je bij aanschaf van deze auto de linker rijbaan als accessoire erbij krijgt.'

Dan denk ik dat de politie bij een aanrijding waarschijnlijk wel even zal kijken hoe die knop staat.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over