Er wringt iets

Fotoportret van verfrommeld kindje. Kijkt moeilijk, alsof het net ter wereld komt. '. . .en hij heeft jouw lach', staat er boven....

ERWIN WIJMAN

Maar wie belt wie op met '. . .en hij heeft jouw lach'. De moeder de vader? Als die al niet bij de bevalling aanwezig is, wordt die niet mobiel gefeliciteerd. Als je onderweg op een parkeerplaats langs de snelweg van een kind bevalt, ga je dan eerst even rustig mobiel feliciteren? Thuis heb je een vaste aansluiting en in het ziekenhuis zijn mobiele telefoons verboden. Feliciteert mama of papa oma mobiel? Tante? Moedwillige laborant van IVF-kliniek? 'Jouw neus' alla. 'Jouw oren', mja. Maar borelingen hebben niks te lachen. 'Hij heeft jouw grijns, opa.'

Waarom hier zo uitgebreid op ingaan? Er wringt iets, en daar kunnen we niet tegen. Je verstand blijft er aan haken. Zo wringt er meer in de reclame.

Neem de man in het STER-blok die wil gaan tanken bij een merkloos pompstation. De motor protesteert en vliegt zijn auto uit naar het belendende BP-station. Daar tankt Eigenwijze Motor BP-benzine. Waar gaat die benzine in? Dat bedoelen we nou. De brandstoftank staat nog met auto eromheen bij de naamloze pomp. Waarom grijpt niemand in? De commercial waarin schoolkrant-lieveling Marc Overmars hijgend komt krassen en brassen bij McDonald's. De burgerbakster vraagt of Marc hard gerend heeft. Antwoord van Marc: 'Ach ja, dat zeggen ze wel vaker.' Het wringt.

De thriller van de ING Bank met die twee stellen die een villa op het oog hebben. Datzelfde object wordt eveneens begeerd door een vergadertafel zakelijke Fransen. Stelletjes doen het bijna in de broek, de bank kijkt of de 'combinatiehypotheek' op tijd 'rondkomt'. Ja hoor, die komt rond. Ondertussen kiezen de Fransen al voor een ander bedrijfspand, dus niks aan de hand. Toch volhardt de bank-voice over nog 'soms is er een klein verschil tussen een buitenkans en een gemiste kans'.

Tekenfilmpje voor verzekeringen: caravan breekt los van auto. 'Op zo'n moment is het goed dat ù Univé kent'. Het lijkt ons alleen goed als Univé u kent. Nokia zegt in tv-reclame voor mobiele telefoonapparaatjes dat 'bijna iedereen in Europa er een heeft'. 'We hebben allemaal zo onze eigen tomatenbasis' aldus een Heinz-mevrouw op televisie. Mitsubishi probeert over haar drie 'ruimte-auto's' te pochen met 'De meeste merken hebben er een'. Dat lijkt adverteren tegen jezelf. Of bedoelt Mitsubishi: de meeste merken hebben er één?

Albert Heijn adverteert in de krant met haar nieuwe huismerk wasmiddelen. Tekst en uitleg eindigt met de uitsmijter: 'En omdat u ons verhaal natuurlijk meteen wilt testen, hebben we de prijzen ook maar even op de hand gewassen.' Dat zou je niet zeggen, want de pakken en navulzakken zijn fors afgeprijsd. Aanbiedingen behandel je niet in een lauw sopje. Die gaan op 90 graden in de machine.

Erwin Wijman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden