Analyse Mode

Er viel grandioos te genieten van De Jurk van Meghan en de kleding van de gasten

Wat moeten we denken van De Jurk en de kleding van de gasten? Cécile Narinx, de nieuwe stijlredacteur van de Volkskrant, legt het uit.

De net getrouwde Meghan Markle en prins Harry. Foto AP

Niemand had het goed geraden. Dat de kakelverse hertogin van Sussex een jurk van het Franse huis Givenchy zou dragen had geen enkel modeorakel voorzien.

Terwijl: natúúrlijk is de jurk van feministe Meghan door een vrouw gemaakt. Natúúrlijk door een Britse vrouw: Clare Waight Keller (47), die sinds maart vorig jaar als eerste vrouw aan het hoofd van Givenchy staat. Ultrakort modegeschiedenislesje: Givenchy werd in 1952 opgericht door Hubert de Givenchy, boezemvriend van Audrey Hepburn, maker van memorabele jurken uit de films Breakfast at Tiffany’s en Funny Face. Toonbeelden van propere elegantie waren dat, proeven van sublieme snit, vakmanschap en vrouwelijkheid.

Na het pensioen van graaf de Givenchy verdween helaas ook de subtiele elegantie uit het huis. De laatste jaren regeerde de Italiaan Riccardo Tisci, die vrouwelijk vooral als wulps opvatte, getuige de loeistrakke trouwjurk die hij ontwierp voor Kim Kardashian – Audrey Hepburn had met haar hertenogen gerold als ze nog geleefd had. En Audrey niet alleen. Gevraagd naar ’s mans mening over het werk van Tisci onder zijn naam vertelde Givenchy me twee jaar geleden even diplomatiek als dodelijk: ‘Ik kies ervoor om niet te kijken.’

Goddank dat Hubert, die onlangs hoogbejaard naar de eeuwige coutureateliers vertrok, nog meemaakte dat Waight Keller het stokje van Tisci overnam.

Klassiek Givenchy-vocabulaire

Clares ontwerp past gezien de boothals, de driekwartmouwen en de eenvoudige lijnen met maar zes naden perfect binnen het klassieke Givenchy-vocabulaire. En het past bij Meghan, die in het dagelijks leven ook niks moet hebben van kleren met toeters en bellen en zich ooit liet ontvallen dat ze de supersimpele trouwjurk van Carolyn Bessette-Kennedy zaliger de mooiste trouwjurk ooit vond.

Wie er nu moppert dat het wel érg simpel oogde voor een sprookjeshuwelijk, en dat de sleep zelfs, ja, armóedig leek, die dient toch even verder onderwezen. Allereerst een sentimenteel argument: een barokke Assepoesterjurk had de aandacht enkel afgeleid van de weergaloos stralende persoonlijkheid van de bruid. Technisch argument: een cadyzijden spierwitte jurk zó perfect laten zitten vergt meer vakmanschap dan een schuimtaartjurk van kant en voile – net zoals eigenlijk de hele huwelijksvoltrekking een granieten voorbereiding verraadde. Ten derde, maar nu interpreteer ik hinein, paste de jurk bij een soevereine, volwassen vrouw en had-ie tegelijkertijd ook iets van een onbeschreven blad, het begin van een fris nieuw boek, over ruimdenkende royals in een inclusief koningshuis.

Givenchy-ontwerper Clare Waight Keller. Foto AFP

Over de sluier nog dit: met het blote tv-kijkersoog was het helaas niet te zien, maar de vijf meter lange sleep van zijdetule werd omrand door 53 handgeborduurde bloemen van zijdegaren en organza. Elke bloem stond voor een van de Gemenebestlanden omdat, aldus het trotse communiqué van Givenchy, ‘Ms Markle expressed the wish of having all 53 countries of the Commonwealth with her on her journey through the ceremony’.

Nog los van de minimalistische bruidsjurken – meervoud, voor de receptie droeg Markle een simpele witte jurk met halternek van Stella McCartney, de succesvolle dochter van een zekere Beatle – viel er grandioos veel te genieten zaterdag. Zelden had een huwelijk een spectaculairder gastenlijst, zelden werd de dresscode (morning suit voor de heren, day dress met hoofddeksel voor de dames) stijlvoller nageleefd. 

Logisch, met name royals en wereldsterren kunnen zich de luxe van haute couture nog veroorloven. Amal Clooney in kanariegele Stella McCartney, Victoria Beckham in eigen ontwerp op volgens de etiquette iets te hoge hakken, Oprah (ook in McCartney) en Serena Williams (in Versace) beiden in zachtroze: bravo! Prijs voor het beste hoofdornament verdient desalniettemin Elton John, die droeg wat alle kijkers – zelfs de zuinigste cynici – als vanzelf ook op de neus kregen bij het kijken naar zo veel liefde, vuur en geluk: een reusachtige roze bril.

Amal Clooney (links) in kanariegele jurk van Stella McCartney. Foto REUTERS
Victoria Beckham in een eigen ontwerp. Foto AP
Serena Williams (midden) in zachtroze jurk van Versace. Foto AP

Cécile Narinx is hoofdredacteur van de Nederlandse Harper’s Bazaar. Op 1 september wordt ze stijlredacteur van de Volkskrant.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.