Er komt toch tolheffing in Duitsland: na jarenlange discussie stemt parlement in met omstreden wet

Het Duitse parlement heeft ingestemd met tolheffing op de snelwegen in Duitsland, zoals vastgelegd in een omstreden wet van Verkeersminister Alexander Dobrindt.  SPD-politici hadden bedenkingen, maar een meerderheid stemde in met het plan van de Beierse CSU, de zusterpartij van de CDU.

Redactie
De Duitse Autobahn. Beeld EPA
De Duitse Autobahn.Beeld EPA

De wet is al jaren punt van discussie. Het Europees Parlement stemde vorige week met 510 tegen 126 stemmen tegen de invoering ervan. Volgens het parlement discrimineert de wet op basis van nationaliteit omdat Duitse weggebruikers als compensatie korting op de wegenbelasting krijgen die hoger is naarmate een auto milieuvriendelijker is. Deze regel geldt niet voor buitenlanders.

Nadat de Europese Commissie vorig jaar bezwaar aantekende, paste Dobrindt zijn wet op onderdelen aan. Buitenlandse pendelaars en toeristen die kortstondig gebruik maken van het Duitse wegennet krijgen korting. De Commissie ging na deze tegemoetkoming alsnog akkoord.

Een tiendagenvignet zal voor buitenlanders maximaal 35 euro gaan kosten, de kosten voor een tweemaandenvignet kunnen oplopen tot 50 euro. Met de maatregel wil Dobrindt jaarlijks 524 miljoen euro binnenhalen. Die wil hij inzetten om de kwaliteit van de Duitse snelwegen te verbeteren.

Volgens politici van de SPD was deze raming veel te rooskleurig. Ze vroegen CDU-minister Schäuble om een doorrekening. Die pakte positief uit voor Dobrindt, waarna de SPD besloot toch in te stemmen met de tolheffing. Dit is een overwinning voor de CSU, vlak voor de verkiezingen die in september plaatsvinden.

De Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, verwierp het tolplan al in 2015. De Raad eiste dat de grensregio's, waar veel woon-werkverkeer plaatsvindt, buiten de wet zouden vallen zodat geen economische schade zou worden geleden. Maar Dobrindt veegde de bezwaren van tafel. Hij heeft geen toestemming nodig van de Bondsraad om zijn wet in te voeren, maar de parlementen van de deelstaten die hierin zijn vertegenwoordigd kunnen het proces wel vertragen.

Als de huidige planning wordt nageleefd, duurt het nog tot 2019 voordat de tolheffing in Duitsland wordt ingevoerd. Nederland en Oostenrijk hebben al aangekondigd naar de Europese rechter te stappen als het plan doorgaat. Ook België en Denemarken overwegen juridische stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden