Er is nog toekomst voor het familiehotel

Nederland telt 2200 hotels. Hoeveel het predicaat 'familiehotel' voeren, staat nergens geregistreerd. Schattingen lopen uiteen van enkele honderden tot een kleine duizend....

Hét familiehotel bestaat eigenlijk niet. Familiehotel is een zwevend begrip dat onmiskenbaar bepaalde gevoelens losmaakt. Het gaat om kleinere hotels, dat is zeker. En gezelligheid is belangrijk. Honderden hotels kokketteren ermee, maar nergers staat helder omschreven waaraan een familiehotel moet voldoen. Het Bedrijfschap Horeca en Catering houdt het op bedrijven die door een familie worden gerund of speciaal gericht zijn op het ontvangen van families.

De ondernemersorganisatie Koninklijke Horeca Nederland voegt er aan toe, dat het doorgaans gaat om kleinere hotels, tot 25 kamers. Voor Renee Staal, eigenares van familiehotel De Kroon in Kaatsheuvel, ligt de bovengrens bij een buslading. 'Wij zeggen altijd: als je een volle bus kunt hebben, plus chauffeur, dan hoor je tot de grootste familiehotels.' Doorgaans vallen ze in de categorie twee of drie sterren.

Het beroemdste familiehotel is waarschijnlijk Fawlty Towers, uit de gelijknamige Britse televisieserie, waarin eigenaar Basil en zijn echtgenote zich het vuur uit de sloffen lopen om het de gasten naar de zin te maken. Dat harde werken klopt wel, zegt Renee Staal, en ook dat de gasten veeleisender worden. Maar het leiden van een familiehotel gebeurt toch professioneler dan het gehannes van Basil.

Renee exploiteert met haar man Cees al sinds 1976 Hotel De Kroon, een middelgroot familiehotel. Zij doet het ontbijt, kookt en zorgt voor de promotie. Hij doet de bar, bedient en is belast met de administratie en reserveringen. Buiten het seizoen is Cees tevens de winterschilder. Via een viertal verbouwingen breidden ze het hotel in de loop der jaren uit van zes naar veertien kamers. Renee: 'Het is hard werken en je word er niet rijk van. Maar ik vind het nog altijd leuk om gasten te ontvangen en voor de goede sfeer te zorgen.'

Een tweepersoonskamer kost zeventig euro. In De Kroon logeren vooral gezinnen met kinderen, die De Efteling bezoeken, en jonge paartjes. Een groeiende groep is 'opa die zijn tachtigste verjaardag met een weekend voor het hele gezin viert'. Slapen bij De Kroon is geen doel op zich. De mensen komen er voor het pretpark. In tegenstelling tot veel andere familiehotels ligt De Kroon niet in het groen en heeft het geen speeltuin of rustige terrassen. De grootste attractie ligt immers op vijf minuten lopen.

Renee Staal is al sinds de jaren zeventig betrokken bij samenwerkingsverbanden tussen familiehotels. Eerst lokaal, later in de keten Familiehotels en nu via Holland Hotels. Ze is er vast van overtuigd dat er in Nederland een markt zal blijven voor familiehotels. Maar dan moeten ze beter samenwerken.

De grote kunst is je goede naam bij het familiepubliek te vestigen. Renee: 'Vroeger was het voldoende om de deur open te zetten en af en toe een advertentie voor de mensen in het noorden van het land te plaatsen. Maar die tijd is voorbij. Als je je plaats wilt behouden naast de grote hotelketens, dan moet je hard aan de promotie werken.' Dat gebeurt via de keten Holland Hotels en internet. Vooral internet kan aan de redding van het kleine hotel bijdragen. Nu al is bijna 40 procent van de boekingen voor het hotel van Renee Staal van internet afkomstig.

Nederland telt 2200 hotels. Hoeveel daarvan het predicaat familiehotel voeren, staat nergens geregistreerd. Maar schattingen lopen uiteen van enkele honderden tot een kleine duizend. Ze proberen zich staande te houden in een sector waarin schaalvergroting al jarenlang de overheersende trend is. Om aan de groeiende vraag van de verwende consument te kunnen voldoen worden hotels steeds luxer en groter. Ook de familiehotels doen aan krachtenbundeling. Drie jaar geleden fuseerden de ketens Holland Hotels en Familiehotels tot het nieuwe Holland Hotels.

'Meer dan honderd familiehotels in heel Nederland met persoonlijke aandacht voor elke gast', vermeldt de brochure van de keten. 'Er is zeker een toekomst voor het kleinere hotel. Maar dan moeten ze wel met hun tijd meegaan en investeren in verbeteringen. Onze gasten verwachten geen zwembad, maar met een douche op de gang nemen ze geen genoegen meer', zegt Harry Talens, eigenaar van Hotel Talens in Coevorden.

Hij nam samen met zijn vrouw Cora het hotel in 1989 van zijn ouders over. Pa en ma werken nog altijd in het hotel. De twee echtparen hebben de taken verdeeld. Het personeel bij Talens is honkvast. Een tweepersoonskamer kost tussen de zeventig en 145 euro. Het hotel in het centrum van Coevorden moet het vooral hebben van de zakelijke markt, met in het weekeinde en in de zomermaanden een duidelijker accent op vakantiegangers. Daarbij richt Talens zich als alle Holland Hotels op tweeverdieners, ouderen en gezinnen zonder kinderen.

Zo wordt volgens Talens, vice-voorzitter van Holland Hotels, een goede bezettingsgraad en een redelijk rendement gehaald. 'Onze kracht is en blijft toch persoonlijke aandacht. Die wordt door veel mensen gewaardeerd. Bij het ontbijt en bij het vertrek is er altijd even persoonlijk contact. Dat missen veel gasten in grote hotels. Wij maken regelmatig mee dat mensen bij ons terug komen omdat ze zich in een groot hotel verloren voelden.'

Holland Hotels verzorgt vooral de promotie voor de aangeslotenen. Er bestaan plannen om verder te gaan in de samenwerking. Maar het belangrijkste is toch dat het lidmaatschap van de keten, die tot 150 hotels wil groeien, als een keurmerk werkt. Gasten die in een Holland Hotel boeken, moeten er blind vanuit kunnen gaan dat ze de kwaliteit en de sfeer van een familiehotel zullen aantreffen.

De kwaliteit moet gewaarborgd worden door de twee of drie sterren van het Bedrijfschap Horeca. Sinds vorig jaar is voor de aangeslotenen ook de kwalificatie 'erkend hotel' door de ANWB verplicht. Maar de garantie voor 'persoonlijke benadering en gastvrijheid' wordt door Holland Hotels geboden. Die toets vindt plaats bij elk adspirant-lid dat zich aanmeldt.

Lichtend voorbeeld voor Holland Hotels is volgens Renee Staal de Franse keten Logis de France, voor miljoenen Fransen en buitenlanders al jaren een vertrouwd adres. Maar ook Duitse familieketens en bijvoorbeeld de Irish Family Runned Hotels geven de Nederlandse ondernemers hoop op een goede tgoekomst.

Harry Talens: 'Mensen willen overal een persoonlijke benadering. Wij hadden hier onlangs een ploeg monteurs uit het zuiden van het land. Die moest weg omdat we tussen kerst en oud en nieuw gesloten waren. Toen we weer open gingen, bleken ze in die periode elke dag naar huis te zijn gereden, omdat ze niet in een ander hotel wilden slapen. Ik bedoel maar. . .'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden