Column

'Er gaat geen avond voorbij of op tv passeert een trieste ziektegeschiedenis'

Er wordt 'gevochten', gefietst en opgestaan op televisie tegen alle mogelijke ziektes en aandoeningen, schrijft Jean-Pierre Geelen. 'Maar de strijd is ongelijk: in de media overwinnen enkel de sterksten, die zich voegen naar de wetten van de fabriekshal.'

Dat is het erge: het went nog ook. Sta op tegen kanker: ach, nu alweer? Woensdag dus. De AVRO weer.

Het bekende beeld: een tikkende wekker, zoete pianodeuntjes en een handvol BN'ers over die dag van de diagnose. Simone Kleinsma, Gers Pardoel, Veldhuis & Kemper, de 3J's zongen gevoelige liedjes. Presentator Frits Sissing en de valse belofte: 'We kunnen deze ziekte de baas worden, als we nu met elkaar opstaan.' Je hoefde alleen maar 5 euro per maand te doneren en alles komt goed.

Vreselijke ziektes zijn vreselijk. Ze zouden verboden moeten worden. Maar het goede doel leidt doorgaans tot slechte televisie.

Komrij's 'treurbuis' is al jaren een traanbuis, een afvoerkanaal waarin de televisie-industrie zijn zoute water loost. Er word volop gehengeld naar emotie, maar het is vissen in troebel water.

Ziektes en aandoeningen
Niets tegen emoties - ik heb ze zelf wel eens. Het gaat mij om de industrie en de vervuilende werking: afstomping. Er gaat geen avond meer voorbij of op tv passeert een trieste ziektegeschiedenis, opgediend op een laagje traanvocht. Er wordt 'gevochten', gefietst en opgestaan tegen alle mogelijke ziektes en aandoeningen. Maar de strijd is ongelijk: in de media overwinnen enkel de sterksten, die zich voegen naar de wetten van de fabriekshal. Hoe oprecht de individuele bedoelingen van de fabrikanten ook zijn, het leed is hun handel geworden, enkel om de koersen op te stuwen op de kijkcijferbeurs. Het enige wisselgeld is het verhaal, en de vochtige ogen.

Aanvankelijk was het vooral de EO die in actualiteitenrubrieken en talkshows een opvallende voorliefde tentoonspreidde voor het noodlot dat de mensheid dagelijks moet doordringen van zijn nietigheid.

Maar ook de commerciële televisie heeft de visstek ontdekt. In RTL Boulevard Henny Huisman (nierkanker). Over de reactie van zijn vrouw: 'Ja, wat las ik in haar ogen? Dat we elkaar misschien wel kwijt zouden raken. Iets van paniek. Kut, natuurlijk'.

Lokaas
Ook in Humberto Tans RTL Late Night werd het lokaas deze week ruim verspreid. Aan tafel een vrouw, verslaafd (het was reclame voor het RTL-programma Dit is mijn lijf) aan 180 laxeerpillen per dag.

'Soapie' Robin Martens: als kind leukemie gehad. Ze zat er, voor Sta op tegen kanker.

Een dag eerder vertelde Xandra Niehe (nichtje van) over haar man, die aan de spierziekte ALS was overleden. Een tragisch, aangrijpend verhaal, goed verwoord.

Door het gesprek kwam heel even het raderwerk van de lopende band bloot te liggen, wat de beoogde intimiteit verstoorde.

Tan kondigde een filmpje aan waarop zij voor publiek naast haar man te zien was terwijl zij een brief van hem voorlas. Die kon hij zelf niet meer voordragen.

Terwijl het filmpje liep, zoomde de RTL-camera links in beeld in op het gelaat van Xandra. Zij brak.

Tan, na afloop: 'Je had deze beelden nog niet gezien.'

Nee. En 'ze komen hard binnen'.

Dat snapte Tan.

In die ene opmerking van Tan verraadde zich de werkwijze van de industrie. Er was dus bewust voor gekozen de weduwe live te confronteren met de beelden van haar man. Misschien in overleg, dat kan, maar het ging om de 'pure' emotie, de hoop op een traan. Het productieproces mocht natuurlijk niet verstoord worden door haar de beelden vóór de uitzending even voor te leggen.

Sta op tegen hengelen.

Jean-Pierre Geelen is tv-recensent van de Volkskrant.

 
Maar ook de commerciële televisie heeft de visstek ontdekt. In RTL Boulevard Henny Huisman (nierkanker). Over de reactie van zijn vrouw: 'Ja, wat las ik in haar ogen? Dat we elkaar misschien wel kwijt zouden raken. Iets van paniek. Kut, natuurlijk'.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden