Entreeprijzen Muziektheater worden 'genuanceerd' verhoogd Nederlandse Opera vermindert aantal voorstellingen

De Nederlandse Opera brengt in het komende seizoen iets minder voorstellingen in Het Muziektheater in Amsterdam dan in 1994/'95: 83 in plaats van de 100 door het rijk vereiste avonden en matinees....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Aan deze opening van het seizoen 1995/'96, op 4 oktober, wordt meegewerkt door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Pierre Boulez, die daarmee voor het eerst sinds 1968 weer een Nederlands orkest dirigeert. Peter Stein neemt de regie voor zijn rekening. In augustus 1996 zal deze enscenering ook driemaal tijdens de Salzburger Festspiele, de coproducent, worden getoond.

Andere nieuwe produkties zijn Mozarts Zauberflöte (dirigent Harmut Haenchen, regie Pierre Audi, decors en kostuums Karel Appel), Werther van Jules Massenet (dirigent Edo de Waart, regie Willy Decker) en Verdi's Otello (dirigent Riccardo Chailly, regie Peter Zadek en met Charlotte Margiono voor het eerst in het theater als Desdemona).

Aan deze laatste serie, in het kader van het Holland Festival 1996, werkt opnieuw het Concertgebouworkest mee. Naast vaste ensembles, als het Nederlands Philharmonisch en het Nederlands Kamerorkest, keren ook het Radio Filharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch terug bij de Opera.

Als reprises brengt men in 1995/'96 Der fliegende Holländer (Wagner), dit keer gedirigeerd door Graeme Jenkins, de succesvolle Harry Kupfer-produktie uit 1992 van Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss, L'Incoronazione di Poppea van Monteverdi, Puccini's Bohème in een geheel nieuwe bezetting en de spraakmakende enscenering door Peter Sellars van Pelléas et Mélisande.

Behalve een deels andere cast is voor deze opera van Debussy ook een andere dirigent aangetrokken: Mark Elder in plaats van Simon Rattle, die zich dit keer niet zo lang kon vrijmaken voor Amsterdam.

Het komende seizoen brengt de Nederlandse Opera geen wereldpremières. Na het drietal in het afgelopen seizoen - Symposion (Schat), Noach (Janssen) en Rosa (Andriessen) - ziet men geen kans ander nieuw werk naast de twee grote Schönberg-projecten van 1995 op de planken te brengen. Hoewel oorspronkelijk werd gedacht aan een oudere opera van Schat en een muziektheaterstuk van de Canadees Claude Vivier.

In het seizoen 1996/'97 wil de Opera het aantal produkties en ook het aantal voorstellingen weer opvoeren naar het maximum dat door de rijksoverheid wordt verlangd. Het ministerie van OCW is de enige subsidiegever met ongeveer 32 miljoen gulden. Om de stijgende kosten de baas te blijven worden de prijzen 'genuanceerd' verhoogd.

Losse kaarten variëren straks in prijs van 35 gulden op de vierde tot 110 op de duurste rang. De abonnementen, die in 21 verschillende series aan de man worden gebracht, zijn relatief goedkoper. Volgens zakelijk directeur Truze Lodder kan de internationale allure die van de Nederlandse Opera wordt verwacht alleen worden ingevuld als ook het prijspeil op internationaal niveau wordt gebracht.

Lodder: 'Bij een vergelijking met andere grote operatheaters, die wij qua prestatie moeten doorstaan, winnen wij het zeker nìet wat betreft de prijzen. Elders liggen de prijzen voor de duurste plaatsen soms aanzienlijk hoger. Vaak lopen ze op tot wel vijfhonderd gulden'.

Nieuw is dat de Opera verschillende gecombineerde opera- en concertseries heeft samengesteld rond de produkties van de opera's van Schönberg, Wagner en Strauss. Dit in nauwe samenwerking met het Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Zo zal Boulez eind oktober een speciaal programma dirigeren met werken van Ravel, Debussy, Schönberg en Alban Berg plus zijn eigen Notations. Een concert waaraan ook de sopraan Jessye Norman meewerkt. Chailly is gevraagd voor een Zemlinsky-avond plus een Webern-,

chönberg- en Wagnerconcert; Rostropovitsj is uitgenodigd voor een Sjostakovitsj-concert door het Concertgebouworkest.

Haenchen en de vaste gastdirigent van het NedPho, Vassili Sinaiski, nemen programma's met Wagner, Mahler en Strauss respectievelijk Strauss, Bartók en Sjostakovitsj voor hun rekening. Rond de première van Moses und Aaron wordt in het Muziektheater een tentoonstelling over Schönberg georganiseerd, getiteld: Biografie in Ontmoetingen. In de Moses en Aäronkerk worden verder workshops gegeven over het oeuvre, de plaats en de betekenis van Schönberg.

De NPS, opvolger van de NOS, continueert de samenwerking met de Nederlandse Opera. Vier produkties - Werther, Die Frau ohne Schatten, La Bohème en Otello - zullen ook op de televisie worden gebracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.