'Enorm zuur, al die dichte bruggen'

Veel verouderde bruggen worden afgesloten om gerenoveerd te worden. Tot frustratie van ondernemers en chauffeurs. 'Door dat omrijden kom ik mooi te laat thuis voor het avondeten.'

LOCHEM - Rustig rijdt Martijn Evers zijn blauwe oplegger met veevoedsel over de verweerde stalen Markelose brug. Eigenlijk mag hij het smalle Twentekanaal hier niet oversteken: Rijkswaterstaat heeft een verbod afgekondigd voor vrachtwagens zwaarder dan 38 ton. De truck van Evers, chauffeur van het Lochemse bedrijf Forfarmers Hendrix, dat voedsel voor vee maakt, is met 50 ton te zwaar.


Vandaag kan het niet anders, zegt hij. 'Ik moet keren aan de andere kant van het water. Maar ik snap sowieso niet dat alle bruggen afgesloten moesten worden. We rijden er al jaren overheen.'


15 van de 28 bruggen over het Twentekanaal zijn geheel of gedeeltelijk afgesloten voor zwaar vrachtverkeer. En dat zijn niet de enige. Rijkswaterstaat heeft ook de bruggen over het Rijnlandse Boezemwater (bij Leiden) voor zwaar vrachtverkeer afgesloten. Verder is er bij de grote Galecopperbrug in de buurt van Utrecht door werkzaamheden ernstige verkeershinder. Nieuwste project is de Harmsenbrug bij Spijkenisse. Daarnaast staan zes grote bruggen op de rol gerenoveerd te worden.


TLN en EVO, belangenorganisaties voor transporteurs en verladers, zijn verbolgen over de afsluitingen. Volgens hen lijdt het bedrijfsleven zwaar onder de renovaties. EVO berekende dat de schade van de afsluiting van de Hollandse Brug, in 2007 gerenoveerd, 40 miljoen euro per jaar bedroeg.


De organisaties zijn verder niet te spreken over de communicatie met Rijkswaterstaat. 'We krijgen informatie over afgesloten bruggen pas een paar dagen van tevoren. Dat is erg plots. De bedrijven moeten hun transport kunnen plannen', zegt EVO-woordvoerder Raymond Mens. De belangenorganisatie zegt geen idee te hebben welke bruggen op de nominatie staan gerenoveerd te worden. 'Bovendien weten we niet welke maatregelen ze gaan nemen. Nu mogen vrachtwagens van meer dan 50 ton niet door. Maar blijft het daarbij?'


Rijkswaterstaat herkent zich niet in de kritiek. 'We plaatsen advertenties en brengen het bedrijfsleven met nieuwe media op de hoogte van de renovaties. Vlak voor de werkzaamheden wordt het contact intensiever', aldus persvoorlichter Stefanie Overdijk. Rijkswaterstaat biedt geen compensatie aan gedupeerde bedrijven.


Veel bruggen die in de jaren vijftig zijn gebouwd voldoen niet meer aan de normen. Er rijdt meer verkeer over en bovendien naderen bruggen het einde van hun levenscyclus. Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen klaagde onlangs dat de overheid maar betrekkelijk weinig geld uittrekt voor het onderhoud van de versleten bruggen. Volgens de oud-minister gaat het probleem in de toekomst alleen maar groter worden.


'Door al het omrijden kom ik mooi te laat thuis voor het avondeten', zegt Martijn Evers. En het is vooral heel irritant. Hij wijst naar een brug over het Twentekanaal waar hij niet overheen mag. De brug is oud en haast groen uitgeslagen 'Ook daar zitten boeren die klant van ons zijn. Om daar te komen moet je een half uur omrijden.'


Het omrijden kost ook veel geld. 'Reken maar uit: iedere 3 kilometer kost minimaal 1 liter brandstof', zegt logistiek directeur Frank van Kerkhof van Forfarmers Hendrix. 'Voor sommige ritten moet je 30 kilometer omrijden. Het kost ons tienduizenden euro's per jaar. Als er niet snel een oplossing komt voor andere bruggen, lopen de kosten alleen maar verder op, om nog maar te zwijgen over de impact voor het milieu. 'Wij doen juist ons best om duurzaam te zijn', zegt zijn collega en distributieleider Jeroen Franck. 'We investeren in zuinige vrachtwagens en onze chauffeurs krijgen regelmatig een cursus in zuinig rijden. Dan zijn al die afgesloten bruggen enorm zuur.'


In de buurt van Lochem zijn veel agrarische bedrijven - het wemelt er van de vrachtwagens. Ook ondernemingen als FrieslandCampina hebben er een grote vestiging. Al die bedrijven hebben last van de afgesloten bruggen.


Evers staat ondertussen voor een stoplicht bij de Lochemse brug. Van de andere kant komt een grote vrachtwagen. De brug is niet berekend op meer dan 75 ton, waardoor sinds enige tijd maar één rijrichting tegelijk open is. Twee vrachtwagens zou de brug niet aankunnen. Volgens Evers heeft Rijkswaterstaat niet goed nagedacht over de maatregel. Het bezwaar is pas in de winter te zien. 'Als je stilstaat voor rood en de weg is glad, komen zware vrachtwagens, zoals die van mij, maar moeilijk meer de heuvel op.'


Eenmaal terug bij Forfarmers zet hij zijn truck bij het weegpunt. Zijn goede humeur is niet verdwenen. 'Die afgesloten bruggen zijn waardeloos. Maar dit blijft een geweldige baan.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden