Enkele jaren geduld aub: werk in uitvoering

De Grote Vier zijn veranderd in een permanente bouwput. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht is het elke dag raak: opgebroken straten, afzettingen, omleidingen en verstopte wegen....

Het ene bouwproject is nog niet afgerond of een ander deel van de stad gaat op de schop. In Den Haag durven ze zelfs geen datum te noemen waarop het allemaal voorbij is. 'We zijn zeker nog jaren bezig', zegt woordvoerder W. van der Putten van de dienst Stadsbeheer.

Veroorzaakte de net opgeleverde Koningstunnel bij het Centraal Station veel ongemak, dit jaar wordt het Rijswijkseplein bij station Hollandse Spoor de belangrijkste ingreep. De Hagenaar, die niet kan wachten tot de door tegenslagen geteisterde tramtunnel klaar is, krijgt met meer grote bouwprojecten te maken.

Zo wordt bij het Centraal Station een kantoortoren gebouwd. De aanleg van Randstadrail gaat door. Een 5,4 gaven de Hagenaars in 1999 als rapportcijfer voor de bereikbaarheid van de stad per auto. 62 Procent zei overlast te ondervinden, 59 procent heeft daar begrip voor.

Net als in Den Haag is de binnenstad in Amsterdam een chaos. De Dam staat vol hekken, bouwketen en bergen stenen. Het plein wordt 'geherprofileerd'. Datzelfde geldt voor de Leidsestraat: rode klinkers, gerenoveerde bruggen, nieuwe tramlijnen en moderne kabels in de grond. Volgens wethouder Krikke van economische zaken moet de overlast 'er wel goed uitzien'. Want dat trekt toeristen aan, net als in Berlijn. Krikke: 'Die worden nieuwsgierig naar wat er is veranderd.'

De eerste bouwputten voor de Noord-Zuid-metrolijn zijn te vinden op het Rokin. Over enkele weken is de Vijzelgracht aan de beurt. Het Singel is opgebroken, net als de Overtoom.

Het verkeer in Utrecht is al maanden ontregeld door de aanleg van de betonnen busbaan van Utrecht CS naar universiteitscentrum De Uithof. Eind dit jaar moet dit werk zijn voltooid. Als de bevolking deze zomer per referendum instemt met het Utrecht Centrum Project, zal het stationsgebied en Hoog Catharijne voor jaren een bouwput zijn.

De westrand van de stad krijgt de komende jaren te maken met de verplaatsing van snelweg A 2 en treinreizigers zullen overlast ondervinden van de spoorverdubbeling op het traject Utrecht-Amsterdam.

In Rotterdam doen ze het in het centrum rustiger aan dan voorgaande jaren. 'Rotterdam is een permanente bouwput, maar nu valt het mee. Dat is wel wennen', zegt I. van 't Hoogerhuijs van de Dienst Stedebouw en Volkshuisvesting. De bouw van de Millenniumtoren aan het Weena en de uitbreiding van De Doelen zijn inmiddels achter de rug.

De grote bouwprojecten vinden plaats op de Kop van Zuid. Het centrum krijgt het weer te verduren als de HSL en Randstadrail worden aangelegd. Hét grote project wordt de bouw van een nieuw station. Daarnaast staan hoogbouwprojecten gepland op de plekken van het Luxor Theater aan de Kruiskade en Jungerhans op het Binnenwegplein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.