Engels bedrijf begint nieuwe veerdienst vanuit Vlissingen

Vlissingen krijgt opnieuw een veerdienst voor passagiers op Engeland. Het Britse bedrijf Mersey Docks uit Liverpool gaat vanaf begin april twee keer per etmaal met twee ferry-schepen tussen Vlissingen en Sheerness varen....

Van onze verslaggever

VLISSINGEN

De onderneming uit Liverpool (die verschillende havens aan de Britse kust en enkele veerdiensten tussen Engeland en Ierland exploiteert) is de opvolger van de Olau Line, die in het voorjaar van 1994 de lijn Vlissingen-Sheerness opdoekte na jarenlange miljoenenverliezen. Aan de overeenkomst tussen het provinciebestuur van Zeeland, de havenautoriteiten in Vlissingen, en het Britse bedrijf gingen acht maanden van besprekingen vooraf.

Mersey verwacht het eerste jaar vanuit Vlissingen ruim 300 duizend passagiers naar Sheerness te kunnen verschepen. In de jaren daarna moet dat aantal worden opgevoerd tot ruim een half miljoen. Toen de Olau Line nog in Vlissingen actief was, boekten jaarlijks 600 duizend vakantiegangers daar hun overtocht naar de Britse eilanden. Dat aantal was echter niet genoeg voor een rendabele exploitatie. Door het vertrek van Olau verloren 130 werknemers aan de wal in Vlissingen hun baan. De Zeeuwse gedeputeerde D. Bruinooge verwacht dat zij door de komst van Mersey Docks opnieuw aan de slag kunnen.

Bruinooge is niet bang dat de Britse opvolger van Olau Line in Vlissingen net als indertijd de Duitse reder blijvend met dieprode cijfers zal worden geconfronteerd. 'Het probleem van Olau was niet dat het aantal passagiers op de veerdienst naar Sheerness te gering was. Er waren vaak conflicten met de Duitse vakbonden, die stakingen tot gevolg hadden en de loonkosten nogal omhoog joegen. Ook wreekte zich het feit dat de twee ferry's van Olau nogal luxueus waren voor een gewone veerdienst. Mersey gaat de verbinding Vlissingen-Sheerness op iets soberder wijze exploiteren', aldus de gedeputeerde woensdag in Middelburg.

Volgens Bruinooge zal de aantrekkingskracht van de nieuwe veerdienst nog worden vergroot als de NS en de reiswereld hun plan gaan uitvoeren om op termijn samen met Mersey Docks vakantie-arrangementen te gaan aanbieden. 'De NS verloren zestig- tot tachtigduizend reizigers op zijn Zeeuwse trajecten, omdat Olau er in Vlissingen mee stopte. Het bedrijf wil dat aantal terugwinnen.'

Nadat Olau in 1994 het bijltje erbij had neergegooid, bleef Vlissingen via Sally Lines en Ferry Link (ook eigendom van Mersey Docks) een vrachtverbinding met Ramsgate houden. Sally wil vooralsnog met vracht tussen Engeland en Zeeland blijven pendelen, en Ferry Link zal opgaan in de nieuwe veerdienst.

Mersey Docks is in Londen aan de beurs genoteerd en maakte in 1993 een winst van ruim twintig miljoen pond op een omzet van honderd miljoen pond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden