Energiefirma's verdubbelen reclamebudget

De Nederlandse stroombedrijven gaven in de eerste tien maanden van 2001 81,6 miljoen gulden uit aan advertentiecampagnes. De budgetten zijn daarmee in één jaar ruimschoots verdubbeld....

Dat blijkt uit gegevens van reclamebureau Leo Burnett. In dit tempo zullen de kosten dit jaar oplopen tot 100 miljoen gulden. Daarop komen 20 procent productiekosten en tientallen miljoenen sponsorgeld.

Eneco en Essent zijn grootverbruiker met elk ruim 21 miljoen gulden aan advertentieuitgaven. De twee passeren daarmee voor het eerst in jaren Nuon, dat in 2001 tot nog toe voor 13,6 miljoen adverteerde.

De stroombedrijven pompen veel geld in tv (32 miljoen) en dagbladen (26 miljoen). Ook radiospotjes (10 miljoen) zijn populair.

De bedrijven steken eveneens veel geld in sponsoring. Eneco staat op de negende plaats in de ranglijst van grote Nederlandse sponsors met een bedrag van 13 à 15 miljoen gulden. Eneco steunt voetbalclub Roda JC, de wielerronde van Nederland en sportkoepel NOCNSF. Nuon (tiende plaats, 12 miljoen gulden) steunt de KNVB en stak geld in zonneauto Nuna. Essent (veertiende plaats, 8 miljoen gulden) heeft zijn naam verbonden aan schaatswedstrijden en aan de kwakkelende eredivisionist FC Twente.

'De liberalisering van de energiemarkt noopt ons de naamsbekendheid te vergroten', verklaart Eneco. Remu, de vierde stroomaanbieder van Nederland, geeft weinig geld uit aan advertenties. 'Wij sponsoren geen voetbal', zegt commercieel directeur W. Hoekstra. 'De rekening komt anders op het bordje van onze klanten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.