Nieuws

Energiebedrijf loost klanten vanwege hoge gasprijs

Energieleverancier DGB Energie heeft bij een groot aantal klanten het energiecontract eenzijdig opgezegd. Vanwege de hoge prijzen kan het bedrijf geen gas en stroom meer leveren. Maar hoge prijzen zijn volgens de algemene voorwaarden geen reden om een contract op te zeggen.

null Beeld Harry Cock / de Volkskrant
Beeld Harry Cock / de Volkskrant

Bij de Consumentenbond zijn al veertien klachten binnengekomen over DGB Energie. Een woordvoerder noemt het ‘heel zorgelijk. Je mag niet zomaar een contract eenzijdig opzeggen. Het is wel duidelijk dat dit bedrijf in zwaar weer verkeert’. Het bedrijf wilde ondanks herhaaldelijke verzoeken geen reactie geven.

De Autoriteit Consument en Markt is naar aanleiding van de klachten een onderzoek begonnen naar de contractopzeggingen. De toezichthouder kan echter nog geen uitspraken doen over de inhoud van dat onderzoek of de rechtmatigheid van het handelen van DGB.

In een brief in handen van de Volkskrant schrijft DGB Energie: “De afgelopen weken zijn de energieprijzen in korte tijd meer dan verdubbeld en op dit moment is de prijsontwikkeling zeer onzeker. Voor DGB Energie is het op dit moment niet mogelijk uw leveringsovereenkomst voort te zetten.”

Volgens de Consumentenbond zijn er meer energieleveranciers die nu geld verliezen op contracten met prijzen die in het verleden zijn vastgesteld. “De grote leveranciers kunnen dat wel bolwerken, maar de kleinere krijgen het lastig.”

Kleine speler

Het lijkt erop dat DGB Energie het eerste slachtoffer wordt van de stijgende energieprijzen. Het bedrijf is voornamelijk actief op de zakelijke agrarische markt, maar heeft ook enkele tienduizenden particuliere klanten. Daarmee is het nog steeds een relatief kleine speler, en heeft het dus minder onderhandelingsmacht dan grotere leveranciers.

Op online klachtenfora regent het verhalen van ex-klanten die deze of vorige week een brief ontvingen waarin hun contract eenzijdig werd opgezegd. Herbert Venema had anderhalf jaar geleden voor een gunstig tarief een contract voor vijf jaar afgesloten. Eerder dit jaar had hij driemaal de betaaldatum gemist, maar binnen twee dagen alsnog zijn rekening betaald. Van DGB hoorde hij daar niets meer over, tot vorige week donderdag. “Toen kreeg ik ineens een mail waarin stond dat ik in verzuim was, en dat daarom mijn contract was beëindigd. Uit navraag bij mijn netbeheerder bleek dat ik al was afgesloten.”

DGB Energie vertelde de klant dat het contract was verbroken omdat hij in het verleden niet op tijd had betaald. Zijn energie ontvangt hij nu niet meer van DGB, maar van de netbeheerder. Die gaf hem drie weken de tijd om een nieuwe leverancier te vinden. “Dat heb ik dus meteen maar gedaan. Maar daar ben ik wel 40 euro per maand duurder uit.”

Algemene voorwaarden

Ook Paul Staal moest op zoek naar een nieuwe leverancier nadat zijn contract met DGB eenzijdig werd opgezegd. “Een half jaar geleden werd mijn contract nog verlengd. Ik betaalde 80 euro voor gas en energie samen. Nu zie ik bij prijsvergelijkers dat dat wel 130 euro kan worden. Ik ben tachtig en mijn inkomen is beperkt, dus dat ga ik echt merken.” Staal betaalde bovendien zijn rekeningen altijd op tijd. In de brief aan hem wordt ook niet gerept over betalingsachterstanden, maar worden de gestegen energieprijzen opgevoerd als reden om het contract op te zeggen.

DGB Energie beroept zich in de correspondentie aan ex-klanten op de algemene voorwaarden, maar daaruit blijkt niet dat het bedrijf onder deze omstandigheden het recht heeft om het contract op te zeggen. Staal sprak erover met een bevriende advocaat. “Die vertelde me dat het wel eens aanvechtbaar zou kunnen zijn. Maar ik weet niet of ik daar de energie voor heb.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden