Endless love *

Romantiek/drama


Regie Regie Shana Feste. Met Gabriella Wilde, Alex Pettyfer, Bruce Greenwood, Robert Patrick. In 32 zalen


Vlak voor Valentijnsdag schreef Scott Spencer, auteur van het gelijknamige boek waarop deze film is gebaseerd, een kwaad stuk aan filmvakblad The Hollywood Reporter.


Volstrekt verkeerd begrepen, noemde hij zijn bestseller uit 1979, over de obsessieve liefde tussen twee tieners en de nietsontziende narigheid waarin het tweetal vervolgens belandt. Eerst in 1981, toen zijn schurende verhaalelementen werden weggepoetst ten faveure van zoetgevooisde kaarslichtromantiek (met Brooke Shields in de hoofdrol op het hoogtepunt van haar roem, waardoor de film uitgroeide tot een bescheiden hitje) - en dit jaar is het weer zover.


Deze tweede verfilming van Endless Love maakt die frustratie enkel duidelijker. De tienerdoelgroep van dit Romeo en Julia-achtige vehikel wordt weggezet als een stel naar wandtegelclichés hunkerende onnozelaars.


Met zichtbare moeite en zonder wederzijdse chemie duwen de acteurs zinnen als 'it's your love that inspires me' over hun lippen, ze kussen bij kaarslicht, vrijen voor een open haard en springen hand in hand en in slowmotion van een aanlegsteiger.


Het is geen soappastiche van de makers van South Park. Endless Love is serieus bedoeld.


3 days to kill

**


ACTIE/THRILLER


Regie Joseph McGinty Nichol ('McG'). Met Kevin Costner, Amber Heard, Hailee Steinfeld, Tómas Lemarquis. In 43 zalen


Kevin Costner speelt in 3 Days to Kill een CIA-agent met een kuchje. Tijdens een gewelddadige geheime operatie strompelt hij een apotheek binnen, op zoek naar een medicijn. Tegen de winkelbediende: 'This cold is killing me.' Zo'n film is 3 Days to Kill.


Wanneer een dokter de oorzaak van de verkoudheid bij een tumor legt en de surrogaat-James Bond plotseling nog maar enkele dagen te leven heeft, begint-ie vanuit Parijs aan een hoogst dwaze Laatste Klus.


Hij tript op een levensverlengend experimenteel medicijn, leert zijn bijna volwassen tienerdochter fietsen op een paarse fiets, martelt wat slechteriken (met namen als 'de Wolf' en 'de Albino') en ontdekt dat een vrolijk Malinees gezin zijn appartement in de Franse hoofdstad heeft gekraakt.


Er ontstaat een steeds gekkere potpourri van volstrekte onzin waaraan kop noch staart is te ontdekken. Ergens heeft dat iets verfrissend, zo'n spionageformule waarin extreem hardnekkig buiten de lijntjes wordt gekleurd, maar hier ontaardt het in de kleurplaat van een kliederaar met gesloten ogen.


3 Days to Kill onderstreept wat dat betreft vooral hoezeer co-scenarist Luc Besson (Léon) de weg is kwijtgeraakt; de film bevindt zich in een ongewoon en absurd vagevuur tussen Tarantino-parodie en totale mislukking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden