Endemol overnamekandidaat

Het door schulden geplaagde Endemol is opnieuw overnamekandidaat geworden. Vrijdag bevestigde een woordvoerder van de van oorsprong Nederlandse televisieproducent aan persbureau Reuters dat Time Warner een bod op Endemol heeft uitgebracht.

AMSTERDAM - Eerder op de dag meldde de Italiaanse krant La Repubblica al dat het mediabedrijf van Berlusconi zijn belang in Endemol zou willen vergroten.


Het bleef echter bij deze summiere informatie. De bedrijven waren niet voor commentaar bereikbaar en bedragen zijn niet genoemd. Maar duidelijk is dat ook de huidige eigenaren, net als hun Spaanse voorgangers, veel geld gaan verliezen aan Endemol. De tv-producent gaat gebukt onder een schuldenlast van ruim 2 miljard euro en is nog maar een fractie waard van de 2,8 miljard euro die er in 2007 voor werd neergeteld.


De drie eigenaren hebben het aan zichzelf te wijten. In 2007 kochten de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs, het mediabedrijf van Berlusconi Mediaset en de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte, Endemol van het Spaanse Telefonica. Om de overname te financieren, werd het bedrijf vol schulden gehangen. De aandeelhouders gokten erop dat die met de ontwikkeling van nieuwe wereldwijde kijkcijferkanonnen makkelijk afbetaald zouden worden.


De nieuwe monstersuccessen bleven echter uit. Net als het Spaanse Telefonica, dat in 2000 zelfs 5,5 miljard euro aan John de Mol en Joop van den Ende betaalde voor Endemol, ontdekten de huidige eigenaren dat een succes als Big Brother niet eenvoudig te herhalen is. De wereldwijde economische recessie hielp ook al niet, televisiestations durfden nauwelijks te investeren in nieuwe formats.


Tot overmaat van ramp ziet Endemol zich ook nog eens hevig beconcurreerd door de successen van een van de eigen oprichters, John de Mol. Met programma's als 'The Voice of...' is de Nederlander met zijn nieuwe bedrijf Talpa hard op weg zijn oude successen te evenaren.


Bij Endemol staan de schuldeisers inmiddels aan de poort te rammelen. Uit het laatste jaarverslag blijkt al dat het moment gevaarlijk dichtbij is waarop de banken het bedrijf, dat als onderpand dient voor de leningen, kunnen gaan opeisen. Achter de schermen zijn er al langer gesprekken gaande met nieuwe investeerders die zich zouden willen inkopen.


Time Warner zwijgt vooralsnog over het bod. Het ligt voor de hand dat de Amerikaanse filmmaatschappij de successen van dochterbedrijf HBO, de producent van hoog aangeschreven tv-series als Band of Brothers en The Sopranos, wil uitbreiden met de Big Brother-achtige spelshows waarmee Endemol groot is geworden.


Vermoedelijk zijn Time Warner en Mediaset niet de enige kapers op de kust. Want behalve dat Endemol vol hangt met schulden, blijkt uit het laatste jaarverslag eveneens dat het bedrijf zelfs zonder nieuwe megahits nog zeer wel in staat is geld te verdienen. Met een wereldwijde omzet van 1,25 miljard euro maakte de tv-producent vorig jaar nog 153 miljoen euro winst.


Big Brother

In Nederland zijn we de moeder aller realityseries alweer bijna vergeten, maar in tientallen landen - van Argentinië tot Thailand - is Endemols paradepaardje Big Brother twaalf jaar later nog altijd een kijkcijferkanon. Het concept van Big Brother draait natuurlijk om het verleidelijke gluren bij de buren, en dat 100 trage, saaie dagen achter elkaar. De twaalf bewoners van het huis doen namelijk weinig, behalve zo nu en dan elkaar. De roem die kandidaten Bart en Ruud uit het eerste seizoen vergaarden, bleek, eenmaal uit het huis, een last.


Gooische Vrouwen

Over prijzen niets te klagen, want veertien producties van Endemol wonnen de Gouden Televizier-Ring. De laatste gelukkigen waren Linda de Mol en haar welgestelde vriendinnen, die in 2009 de felbegeerde gouden ring kregen voor Gooische Vrouwen. De dramaserie werd vorig jaar ook nog eens verfilmd. Twee spraakmakende Nederlandse Endemolproducties gooiden ook internationaal hoge ogen. In 2008 werd zowel De Grote Donorshow als de ontmaskering van Joran van der Sloot door misdaadverslaggever Peter R. de Vries beloond met een prestigieuze Emmy Award.


All you need is love

All you need is love. Iedereen kan dit deuntje van The Beatles meeneuriën, mede dankzij de gelijknamige show met liefdesdokter Robert ten Brink. In de zilverkleurige caravan kunnen stakkers met een gebroken hart via een videoboodschap hun boze ex proberen terug te winnen, goed voor hilarische dan wel tenenkrommende oneliners. Waar iedereen echter naartoe leeft, is de jaarlijkse Kerstspecial, waarin Ten Brink door continenten gescheiden stelletjes vlak voor de feestdagen herenigt. Gevaarlijk op hoge hakken door de verse sneeuw sprinten is dan natuurlijk wel een vereiste.


Secret Story

Het is pijnlijk dat Endemol nooit een nieuwe Big Brother heeft ontdekt. Vorig jaar werd het geprobeerd met Secret Story, een realityserie die ook in Frankrijk en Portugal wordt uitgezonden. Net 5 had hoge verwachtingen van de show, waarin bewoners een persoonlijk geheim moeten bewaren, maar de kijkcijfers vielen tegen. Secret Story startte met ruim een half miljoen kijkers, maar naar de finale keken slechts 300 duizend mensen. In Nederland kijken we nu liever naar realitysoaps als Oh Oh Cherso en Echte meisjes in de jungle, van concurrent Eyeworks.


Goede tijden, slechte tijden

Endemol mag zich gerust de soapfabriek van Nederland noemen. Het productiebedrijf is namelijk verantwoordelijk voor de drie grote soapseries die in ons land op de buis zijn (geweest). Westenwind sneuvelde in 2003, en ONM (voorheen Onderweg Naar Morgen) hield vorig jaar na zeventien seizoenen en vele make-overs en verhuizingen, op te bestaan. GTST (Goede tijden, slechte tijden) weet na twintig jaar elke avond op RTL 4 wel nog zo'n 1,3 miljoen kijkers te boeien. Het fictieve dorpje Meerdijk staat dus nog stevig op de kaart.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden