Endemol heer en meester bij grote spelshows

Zenders die willen uitstijgen boven een magere 5 procent marktaandeel, kunnen niet om de showbizz-machines van Joop van den Ende en John de Mol heen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Bedragen van vijf ton per aflevering zijn geen uitzondering voor een beetje show met sterpresentator, ballet en spannend decor. Daar staat tegenover dat deze programma's moeiteloos meer dan een miljoen kijkers trekken.

Meest bekeken van alle grote shows is de Suprise Show van Hennie Huisman, goed voor 2,5 miljoen kijkers. Dat programma, waarin vaak familieleden van heinde en verre worden overgevlogen om de gast snikkend in de armen te vallen, wordt uitgezonden door RTL 4. Veronica staat op de tweede plaats met All you need is love, waarbij 1,9 miljoen mensen volgen hoe presentator Robert ten Brink ontluikende liefde met een camera weet te forceren. Hennie Huisman is opnieuw goed voor 1,7 miljoen kijkers met zijn Sterren Playback Show, waarin Erwin en Ronald Koeman onlang in jurk rondliepen en zongen: 'Ik lig op mijn kussen stil te dromen.'

Een speciale plaats nemen de loterij-shows in. De loterij publiceerde vroeger de winnende getallen in saaie kolommen in de krant, maar tegenwoordig pakken zowel de Staats- als de Postcodeloterij uit in volwassen spelshows die rond de vijf ton per stuk kosten. Joop van den Ende, ooit groot geworden mede door de 1,2,3 Show van Rudi Carrell, haalde deze spelformule weer uit de kast, met Huisman als showmaster. Dat levert 1,3 miljoen kijkers op voor RTL 4, betaald door de Postcode-loterij. Hetzelfde geldt voor de Postcode Record Show (1,2 miljoen) en de Staatsloterijshow (1,3 miljoen).

Andere succesvolle Endemol produkten als Ron's Honeymoon Quiz, 5 tegen 5 en Doet ie 't, of doet ie 't niet halen allemaal meer dan een miljoen kijkers. Probleem is dat het publiek nogal eenzijdig is. Volgens de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS worden de grote spelshows voornamelijk bekeken door vrouwen uit de laagste sociale klasse. En dat vinden niet alle adverteerders interessant. Vandaar dat de show Uhhh, vergeet je tandenborstel niet met Rolf Wouters werd ontwikkeld. Daar kijken slechts 580 duizend mensen naar, maar dat zijn wel veelal mannen van 25 tot 35 jaar.

Een andere oplossing voor de hoge kosten is sponsoring. De vliegreis aangeboden door twee in blauw geklede stewardessen van een 'mysterieuze' vliegmaatschappij is legendarisch. Moderner is de

On(t)roerend goed show van John de Mol. Gesponsord door een interieur-firma en bekeken door 780 duizend kijkers bij de Avro.

Maar het meest bekeken programma was deze week het Eurovisie Songfestival op Nederland 2, met ruim 2,6 miljoen kijkers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden