En weer loeit het alarm in de Eindhovense parkeergarage

Knettergek worden de bewoners bij het Eindhovense winkelcentrum Meerhoven ervan. Om de haverklap gaat het alarm in de parkeergarage af. Niemand doet er wat aan, alle partijen wijzen naar elkaar.

Buurtbewoners Tjitske Hartman (links) en Martine Engels eisen in hun petitie 'een oplossing per direct'. Beeld Marcel van den Bergh

Enkele tientallen bewoners dromden onlangs samen voor het onbemande kantoortje in de parkeergarage van winkelcentrum Meerhoven in Eindhoven. Daarin bevindt zich het bedieningspaneel van de alarminstallatie die soms acht keer per etmaal afgaat.

'Bij onraad bel G4S Alarmcentrale', staat op een bordje op de deur. 'Die arme jongen van G4S die kwam opdraven om de installatie wéér uit te zetten, kreeg het zwaar te verduren', aldus bewoonster Martine Engels (31). 'Eindelijk hadden we iemand persoonlijk te pakken in plaats van steeds van het kastje naar de muur te zijn gestuurd. Maar hij kan er ook niets aan doen.'

'Knettergek' worden de flatbewoners van het brandalarm. 'Dat geluid gaat door merg en been', zegt Engels, marketing manager bij een groothandel in horeca-apparatuur. 'Het is altijd loos alarm, dus de brandweer reageert er nauwelijks meer op. Dan staat dat ding vaak meer dan een uur te loeien', aldus buurvrouw Tjitske Hartman (38), manager bij een softwarebedrijf.

Het probleem doet zich al jaren voor, vooral bij nat en winderig weer. Oorzaak is het brandmeldsysteem dat niet geschikt lijkt voor de halfopen parkeergarage onder het winkelcentrum in de vinex-wijk nabij Eindhoven Airport. 'Bij haast elk druppeltje regen of zuchtje wind gaat het alarm af', zegt Engels in de parkeergarage die aan enkele kanten open is en ook meerdere luchtopeningen heeft.

Ze wijst naar de sensoren in het plafond: 'Die zijn te gevoelig.' Drie weken geleden brak er bijna een volksopstand uit in de verschillende woontorens, van zes tot zeventien verdiepingen hoog, boven het winkelcentrum. Ook bewoners uit de rest van de wijk Meerhoven sloten zich daarbij aan. Hartman: 'Toen is het alarm acht keer in 24 uur afgegaan, ook 's nachts. De eerste drie keer kwam de brandweer nog wel, daarna niet meer.'

Bewoners belden massaal met vastgoedbeheerder VP&A, maar die gaf niet thuis. Ze belden met politie en brandweer, en met de gemeente. 'Het probleem is dat niemand zich verantwoordelijk voelt', aldus Hartman. 'We worden van het kastje naar de muur gestuurd.' Zij sleepte zelfs uit pure wanhoop een matras in de badkamer om daar te slapen: 'Dat is de enige ruimte waarin je je nog enigszins kan onttrekken aan dat geloei.'

Probleem is dat veel partijen bij het winkel- en appartementencomplex zijn betrokken, verklaart VP&A-directeur Ad Tielen. De ontwikkelaar is ASR. Uitvaartverzekeraar Dela is eigenaar van de winkels. De parkeergarage is eigendom van Dela en de woningeigenaren. VP&A doet het beheer voor de vereniging van eigenaren. G4S is verantwoordelijk voor de beveiliging.

'Uit onderzoeken is gebleken dat de brandmeldinstallatie niet geschikt is voor zo'n halfopen garage', aldus Tielen. 'Door weersinvloeden raken de sensoren vervuild of treden er storingen op. Er moet een compleet andere installatie in. Maar dan is de vraag: wie gaat dat betalen? Daarover is een patstelling ontstaan tussen de ontwikkelaar en de eigenaren.'

Engels en Hartman huren hun appartementen. Daarnaast zijn er veel particuliere appartementeneigenaren. Om het helemaal complex te maken: de aannemer die het gebouwd heeft, is inmiddels failliet. En valt de installateur van de brandalarminstallatie iets te verwijten, of is de installatie gewoon gebouwd overeenkomstig het bestek?

ASR zegt in een reactie: 'Wij hebben het verkocht aan Dela, zij zijn eerste aanspreekpunt.' Dela bevestigt dat het eigenaar is van de winkels en de helft van de woningen. 'Wij zijn gewoon lid van de vereniging van eigenaren, die in gesprek is met de gemeente en ontwikkelaar over een structurele oplossing.'

De huurders Engels en Hartman zijn een actie begonnen om een eind te maken aan de 'alarmoverlast'. In de petitie, die al door 220 bewoners is ondertekend, wordt gevraagd om 'een oplossing per direct voor deze onacceptabele situatie met het alarm in de parkeergarage dat continu afgaat'.

Ze laten een YouTube-filmpje zien en horen van zo'n situatie. Een steeds aanzwellende fluitende alarmtoon weerklinkt vanuit de smartphone, met een mannenstem door de luidspreker: 'Attentie attentie, wilt u het pand zo snel mogelijk verlaten via de aangegeven uitgangen.'

Hartman verzucht: 'Dit is al sinds 2012 aan de gang. Hier wordt dus al jaren niet meer op gereageerd, niet door bewoners en ook niet door het winkelend publiek.' Engels: 'De brandweer zegt dat ze het systeem niet uit mag zetten in verband met de veiligheid. Maar wat is veiligheid, als niemand meer reageert? Je moet er niet aan denken dat er een keer echt brand uitbreekt.'

Vooral bij guur weer is het raak. Na de 'rampdag' van vorige maand is de installatie wel enige dagen uitgezet. Toen werd een persoonlijke brandwacht ingeschakeld. 'Iemand van de brandweer liep voortdurend door de garage om te controleren of er ergens brand was', aldus Engels. Daarna werd de installatie weer grotendeels ingeschakeld; alleen de 'probleemgebieden' in de buurt van buitenlucht bleven uit.

De gemeente Eindhoven, die is plat gebeld door bewoners over de geluidsoverlast, zegt formeel geen partij te zijn, maar louter een bemiddelende rol te spelen. Vorige week werd in een spoedoverleg met diverse betrokken partijen besloten een adviseur aan te stellen die binnen drie maanden 'een plan van aanpak' moet opstellen.

'Dit is zo'n aantasting van je wooncomfort', verzucht Engels. 'Ook als het stil is, blijf je alert en zit je te wachten: wanneer begint dat oorverdovende lawaai weer?' Hartman: 'We wonen hier dichtbij het vliegveld en de A2, maar daarvan hebben we geen enkele last. Het is echt van de gekke, geluidsoverlast van een brandalarm.'

Oorlogsgeluid

Ook elders worden bewoners soms dol van het zoveelste loos alarm door het brandmeldsysteem van een parkeergarage. Zo is in parkeergarage de Basiliek in Oosterhout sinds de openstelling begin dit jaar het brandalarm al zes keer met veel kabaal ten onrechte afgegaan. Vocht wordt als mogelijke oorzaak gezien, of een schoonmaakapparaat dat een chemische lucht verspreidt. Volgens de gemeente wordt gewerkt aan een oplossing.

Ook in een parkeergarage van het Deltion College in Zwolle was het raak, ook 's nachts. 'Een oorlogsgeluid', zo werd het alarm door een buurtbewoner omschreven. Het is een terugkerend probleem. Omwonenden zeggen dat ze al vaak uit hun slaap zijn gehouden. Deltion vermoedt dat het met 'weersomstandigheden' heeft te maken.

Twee jaar geleden ging in een parkeergarage in Rotterdam-Feijenoord steeds het brandalarm zonder reden af. De gemeente noemde 'een combinatie van vochtigheid en temperatuurverschillen' als mogelijke oorzaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden