Column

En toen werd wit omgekat tot 'parel'

De witte auto rukt in verontrustend tempo op. Tegen extra betaling.

Een witte auto Beeld anp

Nog één keer over de bekendste Mitsubishi Outlander PHEV van het land, de hybride van Typhoon, de witte hybride van Typhoon, de enige Mitsubishi Outlander ooit die uitgesmeerd over viervijfde van de voorpagina van de Volkskrant heeft mogen staan. We krijgen weleens klachten van lezers over voorpaginafoto's vol leed, bloed en ander ongemak die de krant opdient bij het ontbijt, maar wij van Blik hadden ook na het beeld van de Outlander aanzienlijk minder trek in ons zachtgekookte eitje. Een suffere SUV zagen we zelden, de Outlander is zinnenprikkelend als Andries Knevel in wandelvakantietenue. Je wenst een grootheid als Typhoon een betere auto toe.

En wit dus. Ook al. De witte auto rukt in verontrustend tempo op. Het Centraal Bureau voor de Statistiek brengt elk jaar nauwgezet samenstelling en kleurenpalet van het Nederlandse wagenpark in kaart. Nog altijd domineert grijs onwankelbaar het beeld op de weg; begin 2016 telde het CBS 2,7 miljoen grijze auto's in Nederland en er komen er nog steeds bij. Blauw: nog steeds een kleine 1,4 miljoen, maar dat aantal neemt elk jaar met tienduizenden tegelijk af. In opmars: zwart, met inmiddels 1,8 miljoen exemplaren. En wit dus, met nu nog 632 duizend auto's op de weg, maar elk jaar komen er tienduizenden witte auto's bij; in absolute aantallen is wit de laatste jaren de grootste stijger. De vinex staat er vol mee; ook bij de buurman stond plots een vrieskist op wielen te stralen.

Wit was vroeger de armeluiskeuze. Dat is het in grote delen van de wereld nog steeds: in Latijns-Amerika en delen van Afrika is het wagenpark voor een aanzienlijk deel wit, mede omdat bestelbusjeswit bij de dealer voorheen vaak de optie zonder extra kosten was. De Toyota Corolla in de kleur van een wasmachine: veel gewoner wordt het niet in het minder rijke deel van de wereld.

Maar toen werd wit omgekat tot 'parel' en gingen de mensen juist gretig extra betalen voor een parelmoerwitte Tesla. Toen wij vorig jaar een bescheiden gezinsauto zochten, leidde de dealer ons met glimoogjes en onder begeleiding van opgewonden gefluister naar een witte Seat Leon. 'Met zwarte velgen, dit is zó gaaf!,' jubelde hij. Vroeger raakte hij wit aan de straatstenen niet kwijt, nu was hij oprecht verbaasd dat we 'ijskast' en 'doei' mompelden.

Het is, zo kwam ik tegen als verklaring, de schuld van Apple, dat wit cool zou hebben gemaakt. Een verklaring van likmevestje natuurlijk. Apple is een rotbedrijf en wit is goedkoop, al roept de buurman nog zo hard 'parelmoer!'

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden